ti guarda dal Grande Inquisitor

Susanna Andersson in het PSK

De "Rising Star"-reeks is een samenwerking tussen verschillende concertzalen die elk één jonge artiest of ensemble afvaardigen voor een tournee langs al die concertzalen. Het Stockholms Konserthus koos dit jaar voor de Zweedse sopraan Susanna Andersson. Samen met de pianist Eugène Asti gaf ze een liedrecital in het PSK.

FotoZe begonnen met vier liederen van Mozart. En vanaf het eerste lied Das Veilchen weet je gewoon dat je iets moois kan verwachten. Haar stem zit goed en klinkt fantastisch met een aangrijpende directheid, ook in de grote zaal van het PSK. Haar uitspraak is voorbeeldig met een loepzuivere dictie. Ze kan haar stem zonder probleem aanpassen aan de sfeer van het lied of de stemmingswisselingen binnen het lied. Meer moet dat eigenlijk niet zijn... maar er ís meer. Ze bouwt een goed contact op met het publiek, door ook in haar gelaatsuitdrukkingen en met haar ogen de inhoud van de tekst weer te geven. Al die charme wendt ze bijvoorbeeld aan in Mozarts Der Zauberer. En het is pas bij "Entbrannt drückt' er mich an sein Herz" dat ze even haar hand naar haar hart bracht... alle andere overbodige armbewegingen worden geweerd.

Daarna kwamen vier Brentano-Liederen van Richard Strauss. Het lied Ich wollt ein Sträußlein binden met al zijn gekke intervallen of het Zerbinetta-achtige Amor illustreren perfect waarom ik Strauss geen bijster interessante Liedcomponist vind. Maar Susanna Andersson kon me toch bijna van het tegendeel overtuigen.

Een Zweedse componist mocht uiteraard niet ontbreken. Zoals ze vooraf vertelde, heeft Wilhelm Peterson-Berger in haar geboortestad Östersund geleefd (hij is er ook gestorven). Omdat hij met zijn Vier balladen (opus 5) zo goed de Zweedse melacholische ziel weergeeft, had ze die liederen uitgekozen. We kregen dan ook een melancholische uitvoering te horen die heen en weer zweefde tussen heimwee en verdriet.

Ze eindigde met Schumanns Opus 90 op gedichten van Lenau. Het opbouwen van een groter geheel, zoals in deze zeven liederen, doet ze ook voortreffelijk. Gedurende de hele reeks houdt ze haar concentratie vast en vormt ze met Eugène Asti één ademend en musicerend geheel. Het verbaasde me enigszins om Lied eines Schmiedes door een sopraan te horen zingen, maar op een of andere manier kon ze toch enig gewicht in haar stem leggen om de smid geloofwaardig te maken. Meine Rose is een van Schumanns minder bekende liederen, maar het is wel adembenemend mooi. Op het einde van Einsamkeit gaf ze nog eens een staaltje van haar expressieve mogelijkheden waarbij ze van een ironische vreugde in een paar woorden evolueerde tot verachting op "Deine tiefe, hoffnungslose!".

Met een bisnummer - nog een lied van Peterson-Berger - nam ze met een vocale knipoog afscheid. Als ik zo even de liedrecitals overloop die ik dit seizoen gehoord heb, dan eindigt dit recital zeer hoog, waarschijnlijk zelfs helemaal bovenaan. Hopelijk hoor ik haar snel terug in een liedrecital en wordt ze niet te snel opgeslokt door het operabedrijf...

Publicatie: zondag 1 april 2007 @ 22:39
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen