ti guarda dal Grande Inquisitor

Monica Bacelli in De Munt

Een recital waarvan de helft gevuld is met liederen van Bellini, Donizetti en Rossini voorspelt niet veel goeds... tenzij de zangeres Cecilia Bartoli zou heten. Het was echter de mezzo Monica Bacelli en Bruno Moretti die een recital gaven in de Munt.

Het leek alsof dit haar allereerste liedrecital was. Ze stond vastgeklampt aan haar muziekstandaard met haar ogen constant op de partituur gevestigd. Daarbij maakte ze soms armbewegingen alsof ze in een opnamestudio stond en niet verondersteld werd iets te vertellen aan haar publiek.

Dat eerste deel was wel anders dan verwacht. Ze hadden van deze componisten enkel Franse liederen uitgekozen. Monica Bacelli zong die met een verbazend duidelijke dictie, maar ze maakte er ook een parodie van. Die liederen van Rossini leken wel Offenbach. Haar stem heeft nochtans mogelijkheden. Soms klinkt ze gewoon fantastisch met een mooie hoogte. Maar dan verandert haar stem plotseling in een vreemd kinderstemmetje of dwingt ze in de laagte haar stem tot onnatuurlijke kleuren. Maar deze reeks niemendalletjes voor de pauze zijn relatief onschuldig en kunnen wel wat overacting verdragen.

Na de pauze werd het echter serieuzer... met liederen in het Italiaans van niet-Italiaanse componisten. Toen ze In questa tomba oscura van Beethoven begon te zingen, dacht ik nog: "interessant". Ze zong plots met iets meer ontroering in haar stem in een soort madrigaleske stijl. Na de onderhoudende eerste helft kwam dit toch als een verrassing.

Maar daarna kwam iets wat vaag leek op de Tre sonetti del Petrarca van Franz Liszt. Het tempo was tergend langzaam, de grote expansieve lijnen waarmee Petrarca zijn liefde en verlangen naar Laura uitdrukt ontbraken en Monica Bacelli verviel regelmatig in een declameerstijl die constant de zanglijn breekt. Aangezien de pianobegeleiding magerder klonk dan gewoonlijk en ze eerst "Benedetto sia il giorno" en daarna pas "Pace non trovo" zong, vermoed ik dat ze de tweede versie van deze drie sonetten gekozen had. Ik vind Liszt sowieso al geen groot Liedcomponist, maar in vergelijking met deze versie is de gebruikelijke versie een meesterwerk. Dit was gewoon saai... maar ik veronderstel dat daar de uivoerders ook een belangrijk aandeel in hebben. Ondertussen hadden ze mij al zo op mijn zenuwen gewerkt dat ik de rest van het concert voor bekeken hield.

Publicatie: dinsdag 27 maart 2007 @ 7:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen