ti guarda dal Grande Inquisitor

Frühlings Erwachen in De Munt

Amper een maand na de creatie van L'uomo dal fiore in bocca brengt de Munt weer een wereldcreatie. Deze keer is het de "Kindertragödie" Frühlings Erwachen van Benoît Mernier. De opera is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Frank Wedekind, dat door Jacques De Decker verwerkt werd tot een operalibretto. Vincent Boussard deed de regie.

Foto

Het is Merniers eerste opera en voor een eersteling is het een meer dan behoorlijk resultaat. De opera bestaat uit een opeenvolging van korte scènes, waardoor er veel afwisseling is en de voorstelling nooit de kans krijgt om te beginnen vervelen. Doorheen die scènes komen de onzekerheden en problemen van opgroeiende pubers aan bod met al hun existentiële en seksuele vragen.

De kern van het verhaal draait rond drie personages: Wendla Bergmann die na een mislukte abortus overlijdt, Moritz Stiefel die zelfmoord pleegt en Melchior Gabor die zich verantwoordelijk voelt voor de dood van Wendla.

Tussendoor zijn er nog een aantal scènes die niets met de grote verhaallijn te maken hebben en eerder een soort intermezzi zijn die andere aspecten van deze adolescenten tonen, zoals de masturbatiescène van Hänschen of de homoseksuele ervaring van Ernst en Hänschen. Het werk kent ook een paar zwakkere momenten. Ik denk dan vooral aan de figuur van Ilse. Zij duikt op tijdens de zelfmoordscène van Moritz, maar draagt eigenlijk niet veel bij. De scène wordt er alleen maar nodeloos langer door.

Maar er zijn ook verschillende ronduit schitterende scènes, zoals de begrafenisscène van Wendla, die muzikaal gekleurd wordt door het kinderkoor van de Munt. Ook de slotscène is boeiend. Tijdens die scène verschijnt de dode Moritz met zijn hoofd onder zijn arm en probeert Melchior mee te lokken. Ik moest daarbij meteen aan Don Giovanni denken. De scène van de Commendatore en Don Giovanni vertoont verrassende parallellen met deze scène. Uiteindelijk kiest Melchior om een gemaskerde man te volgen... die even mysterieus is als de Leiermann uit Winterreise. Deze figuur is trouwens de enige volwassene die we te zien krijgen. De moeder van Wendla en de ouders van Melchior blijven verscholen in het decor... we zien enkel hun schaduw door een deur vallen.

De Munt had een dubbele bezetting voorzien met allemaal jonge zangers. Ik hoorde de eerste bezetting die over de volledige lijn zeer overtuigend speelde en zong. De enige al iets bekendere naam is die van Kerstin Avemo als Wendla, die eerder al in Julie gezongen heeft. Ik vond haar wel de iets mindere zanger in deze bezetting, omdat ze soms moeilijk over het orkest geraakte. Maar vooral de twee zangers die Melchior (Thomas Blondelle) en Moritz (Nikolay Borchev) zongen, waren zeer indrukwekkend. Ook de kleinere rollen waren goed bezet.

Publicatie: vrijdag 23 maart 2007 @ 15:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen