ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in Keulen

And now for something completely different...

Het feit dat Thomas Quasthoff optreedt in de Kölner Philharmonie is niet zo vreemd. Maar sommigen zullen misschien de wenkbrauwen fronsen bij het idee dat hij daar een jazz-concert geeft. Dit concert past in een tournee die begon in de Carnegie Hall en o.a. ook in Berlijn en de Weense Musikverein passeert.

Jazz is niets nieuws voor Quasthoff. Hij treedt al meer dan twintig jaar op in jazz-concerten, maar dit is zijn eerste grote tournee. Hij heeft zelfs Deutsche Grammophon kunnen overtuigen om The Jazz Album op te nemen, samen met de trompettist Till Brönner. Deze CD is onlangs verschenen en veel van de nummers op die CD passeerden dan ook de revue in Keulen. Naast Brönner werd hij daarbij begeleid door de gitarist Chuck Loeb, de pianist Alan Broadbent, de bassist Dieter Ilg en Peter Erskine op slagwerk.

Maar terwijl de CD zich beperkt tot "onschuldige" uitvoeringen - naar eigen zeggen wilde hij zijn publiek niet al te veel shockeren - waren er in Keulen ook andere geluiden te horen. Naast klassiekers als Can't we be friends?, The Lady is a tramp, Smile en They all laughed bracht hij ook twee scatnummers waarbij je van de ene verbazing in de andere valt van wat hij allemaal met zijn stem kan doen. Zou er wel iets zijn dat hij niet kan !? Je kan trouwens een voorbeeldje van zijn scat-kunnen beluisteren op YouTube.

In tegenstelling tot andere operazangers, die ook-wel-eens jazz willen zingen, zingt Quasthoff niet met zijn klassieke stem, maar met een crooner-stem en uiteraard met een microfoon. Het verbazingwekkende is dat hij die twee zangstijlen zonder problemen kan afwisselen. Tijdens Danny Boy duwde hij plots de microfoon weg en zong hij verder met zijn "normale" stem. Eerder had hij al tijdens een strofe een perfecte Louis Armstrong-imitatie gedaan.

Tijdens zijn formelere liedrecitals, wacht hij meestal tot de bisnummers om het publiek aan te spreken. Maar bij deze gelegenheid praat hij honderduit tussen de nummers door. Als hij op een bepaald moment overschakelde op het Kölsch, lag heel de Philharmonie plat. Zijn Liedvertolkingen blijven uiteraard fenomenaal, maar het is boeiend om deze andere, meer ontspannen, kant van Quasthoff eens te zien.

Publicatie: zondag 18 maart 2007 @ 9:19
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premičre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen