ti guarda dal Grande Inquisitor

Andrea Chénier in Luik

Giordano's Andrea Chénier staat of valt met de tenor in de titelpartij. In Luik bleef de opera niet overeind...

Foto

Julian Gavin heeft al eerder het Italiaanse repertoire proberen zingen en dat is telkens falikant afgelopen. Ook als Andrea Chénier presteert hij het om bijvoorbeeld geen enkel portamento te zingen, wat in dit repertoire een doodzonde is op het vlak van stijl. Het grootste deel van zijn stem heeft te lijden aan intonatieproblemen en klinkt onzeker, maar wel luid. Van een dichter als Chénier zou ik enige poëzie durven verwachten, maar zelfs in zijn twee beroemde aria's, "Un dì, all'azzurro spazio" en "Come un bel dì di Maggio", was weinig poëtisch gevoel te bespeuren. Het enige wat min of meer goed en betrouwbaar klinkt, zijn zijn hoge noten.

Lisa Houben is ook geen droom-Maddalena. Zij brengt wel iets meer variatie in haar vertolking, maar kan niet verhullen dat haar registers een lappendeken zijn. Haar aria "La mamma morta" is een klassieker voor diva's. Lisa Houben is weliswaar geen diva, maar doet toch een verdienstelijke poging om dit Tosca-achtig moment tot leven te brengen.

Ko Seng-Hyoun (Carlo Gérard) heeft een indrukwekkende stem. Ze is ook vooral luid, maar, in tegenstelling tot Gavin, klinkt bij hem wel alles juist. Dat constant forte zingen gaat wel snel vervelen. Maar dat neemt niet weg dat zijn "Nemico della Patria" zo ongeveer het beste van de hele voorstelling is. Alles is relatief natuurlijk.

Publicatie: woensdag 14 februari 2007 @ 8:54
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen