ti guarda dal Grande Inquisitor

Measha Brueggergosman in het Conservatorium

Een nieuwe Canadese zangeres heeft zich gisteren voorgesteld in het Brusselse Conservatorium. De sopraan Measha Brueggergosman gaf er samen met Roger Vignoles een liedrecital

FotoVoor de pauze zong ze enkel Franse liederen, die ze met een heel heldere en duidelijke dictie vertolkte, en waarbij ze ook veel aandacht besteedde aan de tekstinterpretatie. Het vraagt enige moed om met delicate liederen als "A Chloris" of "L'heure exquise" van Reynaldo Hahn te beginnen. Roger Vignoles hamerde er zoals gewoonlijk fantasie- en sfeerloos op los, terwijl Measha Brueggergosman overwegend mezza voce probeerde te zingen. Tot zo ver ging alles goed, tot het slot van "L'heure exquise" en de sprong in "C'est l'heure ex-qui-uise" die ontsierd werd door een zuur klinkende inzet die pas nadien zich oploste in een normale klank. Het zou een bewuste keuze kunnen geweest zijn, maar dan toch een vreemde.

Maar met Berlioz' Les nuits d'été werd steeds duidelijker dat ze grosso modo met twee stemmen zingt. Haar laagste stem klinkt meestal mooi, rond en met veel kleur, maar haar hoog register klonk al te vaak genepen. "Villanelle" leek ongemakkelijk in dat bovenste deel van haar stem te liggen, wat ze dan ook nog eens supersnel afhandelde. Maar "Absence" was dan bijvoorbeeld wel weer mooi gezongen.

Die wisselvalligheid bleek ook na de pauze met vier liederen uit Wolfs Spanisches Liederbuch. "In dem Schatten meiner Locken" miste charme (weer vooral omwille van de pianist), bij "Sagt ihm, dass er zu mir komme" had ik geen flauw idee waar ze naartoe wilde, maar dan volgde er weer een pareltje met "Bedeckt mich mit Blumen".

Bij de laatste reeks liederen, Cinco Canciones negras van Xavier Montsalvatge, leek ze iets meer op haar gemak te zijn en klonk alles weer gewoon goed. Ik had de indruk dat ze veel moeite doet om haar dictie en stem onder controle te houden, waardoor ze inboet aan spontaneïteit. De opvallende tegenhangers waren de twee bisnummers, twee spirituals ("Ride on, King Jesus" en "I've got the whole world") waarin ze gewoon... zong. Als ze diezelfde vrijheid, die ze daarin gebruikte, ook een beetje probeert toe te laten in Berlioz of Wolf, dan is er een veelbelovende liedzangeres op komst...

Publicatie: donderdag 1 februari 2007 @ 8:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen