ti guarda dal Grande Inquisitor

Pavol Breslik in De Munt

Na een aantal opmerkelijke Mozartvertolkingen in de Munt als Ferrando en Belmonte is de Slovaakse tenor Pavol Breslik terug in de Munt voor een liedrecital. Samen met de pianist Robert Pechanec brachten ze een volledig Slavisch liedprogramma met Russische, Tsjechische en Slovaakse muziek.

Aangezien ik zijn Mozart wel kon smaken, had ik hoge verwachtingen voor zijn liedrecital... maar dat bleek niet helemaal uit te draaien zoals ik gehoopt had. Hij zingt teveel als een archetypische operatenor die ook eens liederen zingt, met veel forte en niet voldoende nuancering. Hij heeft nochtans het potentieel en probeert zijn stem enigszins te kleuren, maar door al dat getrompetter treedt er een zekere homogenisatie op in zijn vertolking.

Desalniettemin waren er toch een paar momenten dat hij liet horen tot wat hij in staat is. Hij zong onder andere vier liederen van Tchaikovsky die een mooi geheel vormden. Opvallend was daarbij hoe hij de unieke vocale kleuren van het eerste lied Sred schumnowa bala (In het tumult van een bal) - wat hees en bewust kortademig om zijn verlangen uit te drukken - liet terugkomen in het laatste lied Den li carit (Heerst de dag ?).

Het zijn meestal de liederen waarin hij zich beheerst om piano te zingen die het meest overtuigen. Het lied Vesper Dominicae van de mij onbekende componist Mikulás Schneider-Trnavsky was er zo één, waarin hij rustig vertelt over een moeder die een gebedenboek leest. Ook het eerste lied uit het Rachmaninov-groepje Ne poj, krasawitsa (Zing niet voor mij) begon en eindigde prachtig, maar met wat overdreven machogedrag in het middendeel.

Dat hij nog vooral een operazanger is, werd duidelijk op het einde met twee grappige liederen van Jevgenij Irsaj (nog een componist waar ik nog nooit van gehoord had). Der Floh is het bekende verhaal van de koning die zijn geliefde vlo tot minister benoemt, vooral bekend in de versies van Beethoven en Mussorgksy. Bumerang gaat over een boemerang die maar niet wil terugkomen. Beide liederen werden volledig uitgeacteerd, in die mate dat hij halverwege het laatste lied zelfs het podium afstormde om die boemerang te gaan zoeken... Het feit dat beide liederen in het Duits waren (en daardoor in een voor mij begrijpbare taal), zal ongetwijfeld ook meegespeeld hebben in mijn appreciatie.

Met de bisnummers ging hij op hetzelfde élan voort met een uitmuntende uitvoering van Vaseks Stotteraria uit De verkochte bruid en Tamino's Portretaria. Het laatste bisnummer was minder uitmuntend en kan zelfs als paniekerig omschreven worden waarbij het angstzweet hem uitbrak vanaf de eerste lastige noot van "Götterbild". Pavol Breslik heeft onmiskenbaar de mogelijkheden en de intelligentie om een goede liedzanger te worden, maar zo ver is hij nu nog niet.

Publicatie: maandag 15 januari 2007 @ 8:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen