ti guarda dal Grande Inquisitor

Rolando Villazón in Luik

Rolando Villazón zou samen met het orkest van de Waalse Opera onder leiding van Marco Zambelli een concert geven in Luik... maar hij was ziek...

Maar dat weerhield hem er niet van om heel het concert te zingen en zelfs nog een bisnummer toe te geven. Het was weliswaar niet aangekondigd dat hij minder bij stem was, maar bij zijn eerste aria - een, voor hem, a-typische Il mio tesoro - waren er al een paar opvallende tekenen. Zo waren er een paar minder zuivere noten en moest hij extra ademen in de eerste lange "tornar". Daarna zong hij wel een mooie en ontroerende Kuda kuda en leek er ineens geen vuiltje meer aan de lucht. Maar nadat de hoge noot in de Bloemenaria uit Carmen op een rampzalig manier eindige, liep hij zelf gefrustreerd weg van het podium. Maar het altijd even enthousiaste Luikse publiek riep hem met een overweldigend aanmoedigingsapplaus terug. Daarna pas vertelde hij dat hij een week ziek geweest is, nog niet helemaal hersteld is, maar toch niet wou annuleren. Hij beloofde dat hij het goed zou maken door later nog eens terug te komen. Dat dit geen loze belofte was, zou later blijken...

Na de pauze, en de ouverture tot La forza del destino, was hij blijkbaar voldoende uitgerust om een fenomenale Quando le sere al placido te zingen. De manier waarop hij gevoel in de tekst legt, maakt hem een onweerstaanbare zanger. Het einde van La mia letizia infondere dreigde ook weer op de hoge noot te stranden, waarna hij de rest van het concert op een veilige manier afhandelde. Dat hij voor E la solita storia del pastore voor alle hoge noten een lager alternatief koos, was dan ook best begrijpbaar, maar deed absoluut geen afbreuk aan zijn vertolking van dit lamento. Net zoals eerder in Lenski's aria legt hij ook hier "iets" in zijn stem wat ongelooflijk ontroert. Als laatste aria zong hij Recondita armonia uit Tosca... en hier loste hij de hoge noot op door ze gewoon niet te zingen.

Voor hij zijn eerste en enige bisnummer zong - Rossini's La danza (met alle hoge noten een octaaf lager) - kondige hij aan dat ze tijdens de pauze overlegd hadden en dat ze een nieuwe datum gevonden hebben voor een nieuw concert... over twee weken (!) al. Zoals ook dat bisnummer bewees, is en blijft hij een fantastische zanger... zelfs met ingeperkte mogelijkheden. Wie het concert dit weekend gemist heeft, krijgt dus zeer binnenkort een tweede kans om Villazon eens live te horen. Een andere mogelijkheid is Parijs. Een paar dagen na het concert in Luik begint hij daar aan een reeks Hoffmannen.

Publicatie: zondag 7 januari 2007 @ 22:07
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen