ti guarda dal Grande Inquisitor

A (dieu) Mozart in deSingel

De Vlaamse Opera sloot het Mozartjaar af en luidde het nieuwe jaar in met haar nieuwjaarsconcert A (dieu) Mozart. Op het programma stonden uiteraard een aantal operagragmenten en concertaria's van Mozart. Ivan Törzs dirigeerde het orkest van de Vlaamse Opera.

Zoals gewoonlijk worden dergelijke concerten af en toe onderbroken voor ouvertures (in dit geval Der Schauspieldirektor en Le Nozze di Figaro) en zelfs een symfonie (de Praagse). De vocale delen werden door twee jonge zangers - Hendrickje Van Kerckhove en Tijl Faveyts - verzorgd.

Het beste wat ik tot nu toe al gehoord heb van Hendrickje Van Kerckhove, was haar Blondchen in de Munt en dat mocht dan ook niet ontbreken op dit concert met haar aria "Durch Zärtlichkeit und Schmeicheln". Daarna volgde de kibbelscène met Osmin. Tijl Faveyts is een nieuwe naam voor mij. Zoals bij veel bassen tegenwoordig heeft ook hij niet de écht lage noten voor de rol van Osmin (wat vooral in die scène uit Die Entführung aus dem Serail opviel). Daarenboven klinkt hij in de hoogte wat genepen. Hij heeft echter wel uitstraling en leeft zich volledig in de rol in. De woordenvloed van Osmins "Solche hergelaufne Laffen" of Bartolo's wraakaria ratelt hij zonder verpinken af.

Beide zangers zongen ook elk één concertaria. "Vorrei spiegarvi, o Dio" is zo'n onmogelijke aria die tot in de stratosfeer gaat. Maar Hendrickje Van Kerckhove nam alle hordes. Enkel de twee allerhoogste noten waren wat zwak aangezet, maar ze klonken wel juist. De aria "Mentre ti lascio" vereenzelvig ik met de uitvoering van Thomas Quasthoff. Het is uiteraard onmogelijk dat - wat mij betreft - iemand ook maar Quasthoff kan evenaren, maar Tijl Faveyts verraste mij wel met zijn mooi gecontroleerde vertolking.

Het uitbundigere acteerwerk kwam helemaal op het einde met het Pamina-Papageno-duet "Bei Männern, welche Liebe fühlen". Als bisnummer lag het dan ook voor de hand dat daar nog het "Pa-pa-Pa-pa-Pa-pa"-duet moest bijkomen als finale afsluiter.

Publicatie: donderdag 4 januari 2007 @ 17:40
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen