ti guarda dal Grande Inquisitor

Silence Prévert in het PSK

De voorstelling rond Erik Satie was met meer dan 50 voorstellingen, gespreid over drie jaar, ongetwijfeld de meest succesvolle voorstelling in de reeks "Muziek en Poëzie". Rideau de Bruxelles hoopt met de nieuwe voorstelling Silence Prévert dit succes te evenaren.

Het team is ongeveer hetzelfde als bij Satie. De regisseur-acteur Jules-Henri Marchant draagt de gedichten voor. De tenor Jean Delescluse zingt de liederen. Deze keer worden ze muzikaal ondersteund door pianist Luc Devos en de accordeonist Didier Laloy. Hun inspiratie zijn ze deze keer gaan zoeken bij de dichter Jacques Prévert en Joseph Kosma, die verschillende van Préverts gedichten op muziek gezet heeft. Deze liederen (en gedichten) waren mij totaal onbekend, maar ze bestrijken een volledig scala van emoties... van intieme liefdesgedichten en humoristische vertellingen tot sombere, zwartgallige en cynische teksten. Heel de voorstelling (ze duurt ongeveer 75 minuten) is mooi opgebouwd met afwisseling van licht en donker. Tussendoor worden ook nog een paar zuiver instrumentale intermezzi gespeeld, die aansluiten bij de teksten. Zo speelt Luc Devos na "Quand Sir Jack l'Eventreur" - Préverts versie van Jack the Ripper - een gewelddadig "Allegro Barbaro" van Bartok (die trouwens de leermeester was van Kosma).

Centraal in de zaal staat de piano, met rechts een klein podiumpje voor de verteller. Errond zorgen tafeltjes en stoelen voor een cabaretsfeer met daarrond weer rijen van stoelen voor de rest van het publiek. De enscenering blijft zeer beperkt. Achter de piano is nog een soort catwalk met vier stoelen waarop vier zwarte hoeden liggen. Als een of meerdere van de artiesten even niets te doen heeft, gaan ze op een van die stoelen verpozen.

Het is uiteraard nog maar het begin van de reeks, maar de voorstelling verliep toch nog niet zo geölied als die van Satie. Vooral bij de overgangen tussen zang en woord valt soms een nodeloze stilte. Jean Delescluse gebruikt slechts voor één lied de partituur, maar voor een opsommingstekst als "L'inventaire" is dat begrijpelijk. Marchant is nog wel vaak aan zijn tekst gekluisterd. Het maakt niet veel verschil voor wat zijn expressie betreft. Maar het is spijtig dat hij voor elke zin het oogcontact met zijn publiek moet verbreken om even een glimp op de tekst te werpen. Maar ik veronderstel dat dit allemaal wel met de tijd zal gladgestreken worden.

Dit seizoen hebben ze, tot half januari, al meer dan tien voorstellingen gepland en die zijn nu al allemaal uitverkocht. Het zou me dan ook niet verbazen dat de reeks volgend seizoen hernomen gaat worden. Hopelijk vinden ze dan wel een geschiktere locatie. Nu spelen ze in een gang/achterzaaltje ergens onderin het PSK. Halverwege die zaal staan een reeks steunkolommen die de muzikanten scheiden van die catwalk. Ook akoestisch moet de omgeving een ramp zijn, want waarom zouden zowel de zanger als de verteller anders versterking nodig hebben... tenzij om ervoor te zorgen dat ook degenen die aan de zijkanten zitten toch ook nog iets van de tekst kunnen verstaan.

Publicatie: zaterdag 30 december 2006 @ 10:28
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen