ti guarda dal Grande Inquisitor

Orphée aux Enfers in Luik

De Waalse Opera sluit, zoals gewoonlijk, het jaar af met het lichte genre. Dit jaar is dat Offenbachs "opéra-bouffe" Orphée aux Enfers. Bij velen zal de feestelijke Wernicke-productie van de Munt nog op het netvlies gebrand staan. Deze nieuwe productie van Claire Servais slaagt er niet echt in om die te doen vergeten.

De idee is om de operette deel te laten uitmaken van een TV-show "L'Opinion Publique" die in deze aflevering handelt over "Wederzijdsch (sic) Huwelijksbedrog". De presentatrice (L'Opinion publique) volgt live de huwelijkse perikelen van Orphée en Eurydice, hen achtervolgend met een televisiecamera. Dat vond ik wel een geslaagd idee.

Foto

Maar grote delen van het eerste bedrijf missen charme en spitsigheid. Heel de scène op de Olympus is zelfs ronduit vervelend en langdradig. De uitvoerige dialogen hebben daar zeker iets mee te maken, evenals het feit dat ik massa's woordspelingen ongetwijfeld gemist heb. De boventitels brachten ook geen uitkomst. De (Nederlandstalige) vertalingen waren van een erbarmelijke kwaliteit met tal van spelfouten en hadden vaak niets van doen met wat er op het podium in het Frans gezegd werd. Het tweede bedrijf verloopt beter, niet in het minst door het hogere spektakelgehalte, inclusief de obligate cancans, uitgevoerd door Pluto's duivelse dansers.

Bij de zangers worden verschillende "Luikse" zangers ingezet, zelfs in de grotere rollen. Daarbij maken vooral Alain Gabriel (Orphée) en Christine Solhosse (L'Opinion publique) een goede beurt. Aan het andere uiterste doen er ook een aantal acteurs mee die ook verondersteld worden een paar noten te zingen, maar ofwel versterking nodig hebben (Vincent Heden als Mercure) ofwel geen twee juiste noten na elkaar kunnen zingen (Jean-Philippe Corre als John Styx, alhoewel dat in dit geval de bedoeling kan geweest zijn).

Marie Devellereau zingt een redelijk adequate Eurydice. Haar spreek-, roep- en krijsstem is echter stukken beter dan haar zangstem. In de laagte gaat ze iets te vaak over op een soort onbestemd Sprechgesang, waardoor enkel een paar goede hoge noten overblijven. Jean-François Vinciguerra is een brullende Jupiter. Hun zoemend vliegduet is dan ook verleidelijk noch sexy. Maar er is gelukkig ook een ontdekking. Loïc Félix steekt als Pluton met kop en schouders boven iedereen uit met zijn heldere, aangename stem. Hij zingt ook met de meest duidelijke uitspraak van allemaal...

Publicatie: woensdag 27 december 2006 @ 11:05
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Stéphane Degout in de Munt

Eerder dit jaar had de Munt Stéphane Degout al eens uitgenodigd voor een recital in het ijskoude Conservatorium. Gisteren zong hij weer een recital - deze keer in de opgewarmde Munt en met Simon Lepper als pianist - met een overwegend Duitstalig programma.

Liedrecital, 17-12-2017 8:44
0 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen