ti guarda dal Grande Inquisitor

Maria Bayo in het PSK

Ik kan amper geloven dat het al tien jaar geleden is dat ik de Spaanse sopraan Maria Bayo nog gehoord heb. Ze zong toen Mélisande in de Munt en een paar jaar eerder zong ze er Calisto. Samen met het Spaans ensemble Al Ayre Español, onder leiding van Eduardo Lopez-Banzo, gaf ze gisteren een concert in het PSK.

Op het programma stond muziek zoals het weerklonk aan het Spaanse hof in de 18de eeuw. Zo was er de symfonie La casa del diavolo van Luigi Boccherini, die een tijd in Madrid verbleven heeft. Handel was te horen met een Concerto grosso en aria's uit Giulio Cesare en Alcina. Het verband tussen Handel en Madrid is me niet meteen duidelijk, tenzij één die loopt van London via de castraat Farinelli naar de Spaanse koning.

Maar het grootste deel van de avond werd ingenomen door de muziek van ene José de Nebra. In die tijd werd Europa overspoeld door Italiaanse (opera)componisten en José de Nebra schijnt zowat de enige Spaanse componist geweest te zijn die zich toen kon handhaven. Zijn vocaal oeuvre omvatten een aantal zarzuela's, waaruit aria's geselecteerd werden voor dit concert. Maria Bayo en Al Ayre Español hebben trouwens recent een CD opgenomen bij Harmonia Mundi met deze muziek. Deze zarzuela's lijken enkel vormelijk op de "bekendere" zarzuela's uit de 19de en 20ste eeuw. Muzikaal sluiten ze heel nauw aan bij wat de Italianen in die tijd componeerden. Aangezien het niet echt bekend materiaal is, had ik wel iets meer achtergrond verwacht in het programmaboekje... want wie heeft ooit al van Vendado es amor, no es ciego of Iphigenia en Tracia gehoord ? Zelfs op de zarzuela-site wordt geen melding gemaakt van dit repertoire.

Zoals gezegd, is het al een tijd geleden dat ik Maria Bayo nog gehoord heb. Haar stem is duidelijk geëvolueerd sinds tien toen. Ze klinkt ongelooflijk; zelfs in de grote zaal van het PSK vult ze met gemak heel de ruimte. Maar het volume dat ze produceert, klinkt heel aangenaam en is nooit opdringerig of luidruchtig. Vooral in de Handel-aria's van Cleopatra (in Giulio Cesare) en Morgana (in Alcina) toont ze haar technisch meesterschap. Ze zingt bijvoorbeeld trillers in al haar registers zonder ergens problemen tegen te komen. In haar (tweede) bisnummer Lascia ch'io pianga viel dan weer haar groot dynamisch bereik op, zelfs de ontroerendste pianissimo is perfect hoorbaar tot achteraan de zaal.

Haar contact met het publiek is ook uitmuntend... tenminste in de vertrouwde aria's. Voor een aantal aria's (van José de Nebra) gebruikte ze een partituur en toen verminderde de betrokkenheid. In de andere aria's gaat ze volledig op in de muziek. Haar molenwiekende armbewegingen kunnen misschien storend overkomen, maar ik had er geen echt probleem mee.

Het enthousiasme van het publiek, dat weliswaar niet massaal opgekomen was (ik schat dat de zaal maar voor twee derde gevuld was), groeide met elke aria. Er konden dan ook nog twee bisnummers af. Naast de eerder genoemde Handelaria, zong ze ook nog de seguidillas En amor patorcillos.

Publicatie: donderdag 14 december 2006 @ 16:36
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen