ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in De Munt (1/2)

Na Tosca in de Vlaamse Opera, is het nu de beurt aan de Munt om de nostalgische toer op te gaan. De bijna 20-jarig oude productie van Karl-Ernst & Ursel Herrmann van La traviata staat weer op het podium van de Munt. De herneming in 1994 gaat ook terug naar mijn eerste jaren in de Muntschouwburg...

Foto

Die enscenering van de Hermannen is weliswaar een traditionele productie, maar ze sprankelt nog altijd alsof ze gloednieuw is. De luxueuze decors en kostuums zijn een feest voor het oog. De gedetailleerde en doordachte personenregie is constant boeiend en komt altijd evident over. Tot in de kleinste details klopt alles... zoals de rol van Grenvil die onder zijn zwarte jas een Pierrot-kostuum draagt en nog slingers over zijn jas heeft hangen, omdat hij het carnavalfeest even ontglipt is om een patiënt te bezoeken. Of de ballons die naar binnen vliegen als Violetta in het laatste bedrijf even het raam open... waardoor het plezier buiten even het drama binnen komt verlichten.

Toen ik deze voorstelling twaalf jaar geleden zag was Elzbieta Szmytka de Violetta van dienst. Nu zingt ze nog altijd die rol in een van de twee bezettingen. Tot mijn verbazing is ze nog altijd een fantastische Violetta, die een speelse meisjesachtige invulling geeft aan de rol. Ook in het coloratuur-overladen eerste bedrijf komt ze nauwelijks problemen tegen... een korte noot hier en daar niet te na gesproken. Maar haar stem klinkt nog altijd mooi en homogeen, haar hoogte is vrij en ongeforceerd.

Maar het is vooral haar tekstinterpretatie die de emoties overbrengen en waarmee ze een geloofwaardig portret tekent. In de grote scène met vader Germont probeert ze wanhopig om hem te overtuigen van haar goede bedoelingen. Maar op een bepaald moment knakt het en werpt ze hem een opvallende "se le mie pene orribili" in het gezicht. Wat volgt is een verscheurend slot van de scène. Haar briefscène "Teneste la promessa" is even aangrijpend. Met "Addio del passato" gaat ze recht naar de ziel van haar personnage en het hart van het publiek. Die paar haperende noten op het einde maken haar extra breekbaar, maar doen geen afbreuk aan een zeer ontroerende sterfscène.

Haar Alfredo wordt door Marius Brenciu op een jongensachtige manier gezongen. Zijn mooie en heldere stem is ideaal voor deze rol en is de perfecte tegenspeler van Elzbieta Szmytka. In zijn grote scène "Lunge da lei" toont hij zijn egale legatobogen. Enkel tijdens de dramatische scène tijdens het feest van Flora, komt hij soms wat te kort... maar over het algemeen is hij een heel mooie Alfredo. Ik had vooraf enige bedenkingen bij de Germont van Vladimir Chernov, maar die bleken ongegrond te zijn. Hij houdt zijn stem beter onder controle met veel minder vibrato dan bij vorige voorstellingen. Hij geeft Germont wel een zeer hardvochtig karakter, wat een verdedigbare keuze is maar waar ik toch zo mijn bedenkingen bij heb. Zelfs in zijn "Piangi, piangi" toont hij geen medelijden of begrip... wat niet helemaal geloofwaardig overkomt voor de verdere scènes.

Over twee weken, hoor ik nog de "eerste" bezetting... maar die zullen serieus uit hun sloffen moeten schieten om even overtuigend te zijn als deze bezetting.

Publicatie: zondag 10 december 2006 @ 13:38
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen