ti guarda dal Grande Inquisitor

Chandos Anthems in deSingel

Vorig seizoen begon deSingel aan een reeks Handel-concerten met het Collegium Vocale. Op het eerste zicht is er dit seizoen slechts één concert dat in die reeks past, met name het concert met de drie Chandos Anthems, die gisteren opgevoerd werden.

Ik kende deze Anthems totaal niet, maar ze bleken een ware ontdekking te zijn. Ik heb er gisteren weliswaar maar drie gehoord - In the Lord I put my trust (nr. 2), Have mercy upon me (nr. 3) en As pants the hart for cooling streams (nr. 6), in totaal zijn er elf - maar de Chandos Anthems hebben een spirituele dimensie die zonder problemen de concurrentie kunnen aangaan met Bachs cantates.

Een deel van mijn enthousiasme is ook te wijten aan de uitvoering. De dirigent Daniel Reuss slaagde erin om het orkest Il Fondamento en het Collegium Vocale te laten musiceren met een zelden gehoorde harmonieuze klankeenheid. In dit verband moet ook de opstelling van het koor vermeld worden. De koorpartijen zijn driestemmig, zonder alten. Maar in plaats van de twaalf zangers in drie blokken in te delen, werden de stemgroepen uit elkaar getrokken in vier groepjes met telkens een sopraan, een tenor en een bas. Het resultaat was een zeer homogeen gemengde klank tegen dat die mijn oren bereikte.

Van de twee solisten is de tenor James Gilchrist het bekendste. Bij zijn vorige optredens in België hebben we al kunnen kennis maken met zijn robuuste en zeer expressieve stem. Dat was in dit concert niet anders, alhoewel de tekst zich niet altijd even goed leende tot zijn gebruikelijke expressieve escapades.

De sopraan Christina Landshamer is nog niet echt bekend. Ik heb haar verleden maand wel toevallig gehoord in Leipzig, toen ze daar de sopraanpartij in Elias zong. De akoestiek van deSingel is uiteraard totaal anders dan die van de Thomaskirche, maar ze klinkt hier even mooi. Ze heeft wel een kleine en lichte stem, waardoor de duetten met Gilchrist niet altijd in balans waren, maar haar stem draagt wel tot achteraan in de zaal. Naast haar bijdrage tot de Chandos Anthems, zong ze ook Handels Gloria in excelsis Deo voor solo-sopraan (zonder koor). Het begin en het einde van deze Gloria zijn uitvoering versierd met coloraturen, waar ze licht doorheen laveerde. Maar het was het ingetogen middendeel dat me het meest aansprak. Hier gebruikte ze subtiele kleurschakeringen, die me doen vermoeden dat ze ook een interessante liedzangeres zou kunnen zijn.

Maar zoals in het begin gezegd, het zijn de Chandos Anthems zelf die de relevatie van de avond waren. Ik moet eens op CD-jacht gaan...

Publicatie: donderdag 7 december 2006 @ 18:08
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
5 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen