ti guarda dal Grande Inquisitor

Gräfin Mariza in Dessau

Dessau ligt ongeveer 50 km ten noorden van Leipzig, dus niet te ver weg voor een uitstapje. In het Anhaltisches Theater worden zowel theater, musical, opera als... operette gespeeld.

Het gebouw is langs buiten een Oostblok-mastodont. Binnenin zit een verrassend kleine zaal in vergelijking met de grootte van het gebouw. De zaal bevat ongeveer 1000 plaatsen en er is slechts één groot balkon met overal even goede zichtlijnen. Spijtig genoeg is het stadje Dessau zelf niet zo interessant. Het is alles wat je van een ex-DDR-stad zou verwachten. Ik vermoed dat ongeveer alles er nog hetzelfde uitziet zoals twintig jaar geleden... vervallen gebouwen wisselen in het straatbeeld af met grauwe woonkazernes. Zelfs het opera-park, met nog een standbeeld van Karl Marx, ligt er slordig en niet-onderhouden bij.

Maar ik was dus naar Dessau gereden om Kálmáns operette Gräfin Mariza te horen. In tegenstelling tot onze contreien is er nog vaak operette te horen op de Duitse podia en ik hoopte dat ze hier nog enigszins wisten hoe ze een goede operette moeten opvoeren... tevergeefs.

De semi-moderne enscenering van Helmut Polixa doet weliswaar nog zeer traditioneel aan... maar de operettesfeer is ver te zoeken. Er wordt niet echt veel gedanst en er wordt een acteur (met versterking) toegevoegd zodat de zangers niet te veel dialogen zouden moeten spreken. De jonge dirigent Markus L. Frank doet nochtans zijn best om wat melancholie, de lach en de traan, uit de orkestbak te toveren.

De voorstelling begon al niet onder een goed gesternte, aangezien de voorziene tenor die Tassilo zou zingen een verkoudheid had. Maar Leipzig is niet ver weg, dus hadden ze uit het Leipzigse ensemble Hans-Jörg Bock laten overkomen. Hij zingt de rol met panache, maar heeft een nogal vreemde manier om naar de hoge noten te springen... mooi is anders. De sopraan Daniela Zanger zong de titelrol. Zij lijkt enigszins de stijl voor Gräfin Mariza te beheersen, maar heeft niet veel stem (meer?). De onderste helft van haar stem is onbestaande, met wat overblijft redde ze het niet. Maar gelukkig was er nog Cornelia Marschall die show stal als Lisa. Ze heeft een mooie stem en je zou haast hopen dat ze snel in een ander operahuis terecht komt dan in het deprimerende Dessau.

Publicatie: vrijdag 3 november 2006 @ 18:27
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen