ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in Parijs

De Parijse Opéra herneemt Lucia di Lammermoor in de meer dan tien jaar oude militaire turnzaalenscenering van Andrei Serban. Een hele reeks Lucia's heeft de afgelopen jaren in deze productie gestaan, van June Anderson, via Mariella Devia en Andrea Rost, tot Sumi Jo. En nu is het de beurt aan Natalie Dessay.

Foto

Natalie Dessay is een fenomeen. Ze combineert haar loepzuivere coloraturen met een diepe expressie, alhoewel de afstand in de gigantische zaal van de Bastille wel in haar nadeel werkt. Maar wat er te horen én te zien was, was fantastisch. Haar stem vult met het grootste gemak de zaal. Ze projecteert met de nauwkeurigheid en de focus van een laser, waardoor zelfs de zachtste pianissimo hoorbaar blijft tot diep in de zaal (ik zat op de laatste rij van de parterre). Daarenboven haalt ze nog allerlei fysieke toeren uit. De cabaletta van "Regnava nel silenzio" zong ze afwisselend staand en zittend op een schommel, terwijl die tot boven de orkestbak zwierde. Alle mogelijke prachtige trillers passeerden daarbij de revue. Tijdens haar waanzinscène gleed ze zelfs op haar buik van een trap, uiteraard zonder een noot te missen. Die waanzinscène werd trouwens uitgevoerd met de oorspronkelijke begeleiding van de mysterieus klinkende glasharmonica.

Na haar stemproblemen van vorig jaar, is ze helemaal terug. Hopelijk blijft ze van verder onheil gespaard. Voor wie het nog niet zou weten, ze komt op 8 mei naar het PSK.

Met een persoonlijkheid als Natalie Dessay op scène, bestaat het gevaar dat de andere zangers wat verloren lopen. Maar de Amerikaanse tenor Matthew Polenzani moest in niets voor haar onderdoen. Tot nu toe is hij vooral bekend in de VS, waar hij zowat de vaste Mozart-tenor van de MET is. Zijn Edgardo is eerste klas. Zijn grote homogene stem is ook tot de meest subtiele nuances in staat, zonder daarbij aan consistentie te verliezen. Op dit vlak, was zijn duet met Lucia in het eerste bedrijf om van te smullen. Ze lieten enkel een steekje vallen tijdens het stretta. Op het moment dat Natalie Dessay van de schommel sprong en ze samen tot een climax opbouwden, was de coördinatie even zoek. Maar hou deze zanger in de gaten.

Wat de andere zangers betreft, viel Ludovic Tézier me wat tegen als Enrico. In het eerste bedrijf klonk zijn stem nog wat ruw en ongepolijst. Maar in het tweedebedrijf, vond hij wel de gewenste belcantotoon voor zijn confrontatie met Lucia. Kwangchul Youn was daarentegen over de volledige lijn een prachtige Raimondo met een diepe en romige bas. De ovaties op het einde van de voorstelling (Dessay had na haar waanzinscène al een extra open doekje gekregen) waren overweldigend... en verdiend.

Publicatie: dinsdag 17 oktober 2006 @ 9:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen