ti guarda dal Grande Inquisitor

Petite Messe Solennelle in De Munt

In 1863 kwam Rossini even uit zijn pensioen om een Petite Messe Solennelle te componeren. Die eerste versie was voor koor en vier solisten, begeleid door de verrassende combinatie van twee piano's en een harmonium. Een paar jaar later orkestreerde hij het werk, maar het is de eerste versie die De Munt opvoerde.

Piers Maxim dirigeerde het Koor van de Munt. Zsolt Czetner en Peter Tomek bespeelden elke een Erard-piano van rond 1870. David Miller kon echter niet voldoende volume uit het harmonium halen, waardoor deze specifieke klank verdween in het koor.

Het is een werk dat ik totaal niet kende en ik begrijp nu ook waarom ik dit nog nooit gehoord heb. Het eerste deel is overwegend saai en oninteressant. Vooral de Kyrie was slaapverwekkend, elke spirituele dimensie was afwezig.

De Gloria leek meer op een parodie, wat misschien van Rossini wel te verwachten was. Het grappigste moment daarin was ongetwijfeld het "Domine Deus" voor tenorsolo, wat door een wederom stralende Marius Brenciu gezongen werd. Met een andere tekst zou het zo toegevoegd kunnen worden aan Rossini's "Péchés de Vieillesse". Shadi Torbey toonde niet veel nuances in zijn solo van het "Quoniam tu solus Sanctus". Serena Daolio (sopraan) en Anna Tobella (mezzo) zongen het "Qui tollis peccata mundi" als een duet. Daolio heeft daarin een solomoment, waaruit bleek dat het een naam is om te vergeten. Anna Tobella lijkt veelbelovender te zijn, alhoewel ze maar weinig te zingen had.

Na deze Gloria was het pauze... zodat ik op een niet storende manier de Munt kon ontvluchten.

Publicatie: zondag 15 oktober 2006 @ 22:04
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
5 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen