ti guarda dal Grande Inquisitor

Christian Gerhaher in deSingel

Schwanengesang wordt iets minder vaak uitgevoerd dan Schuberts twee andere Liedcycli. Daar kunnen een aantal redenen voor bedacht worden. Om te beginnen is het geen echte cyclus, in het beste geval kan het opgesplitst worden in twee aparte cyclussen. Schwanengesang is op zich ook niet echt avondvullend, zodat het gecombineerd moet worden met iets anders.

Beide punten kunnen echter gemakkelijk een voordeel worden, omdat de uitvoerders met enige creativiteit een geïntegreerde Liederavond kunnen ontwerpen. Voor hun recital in deSingel, haalden de bariton Christian Gerhaher en de pianist Gerold Huber de twee delen - de Rellstab-Lieder en de Heine-Lieder - uit elkaar en plaatsten de pauze tussen de twee delen. Het eerste deel werd daarenboven aangevuld met drie Schubertliederen op gedichten van Leitner.

Mijn vorige ervaringen met Christian Gerhaher zijn niet echt positief te noemen. De laatste keer dat ik hem hoorde is echter al vier jaar geleden, toen hij onder andere een rampzalige Winterreise zong op de Schubertiade Schwarzenberg. Op vier jaar tijd kan echter veel gebeuren en in dit geval was het duidelijk ten goede. Zijn stem heeft eindelijk kleur gekregen met een aangenaam timbre en een volledig dynamisch bereik. Ook interpretatief is hij nu een boeiende zanger geworden.

Net zoals in Die schöne Müllerin loopt er ook een beekje of een rivier doorheen Schwanengesang. Het begint al met het "Rauschendes Bächlein" van het eerste lied Liebesbotschaft. Ik had de indruk dat Gerhaher dit verband als basis voor zijn interpretatie gebruikte, vooral in de Rellstab-Lieder. Net zoals de molenaarsknecht communiceert hij met het beekje in Liebesbotschaft en Frühlingssehnsucht. Het beroemde Ständchen kreeg in deze context een wel heel melancholische ondertoon. In der Ferne begint hij redelijk nonchalant met veel rubato en onderbroken legato. Daardoor krijgt dit lied iets verscheurends. Abschied klonk met licht sarcasme als een wat-vooraf-ging aan Winterreise, in tegenstelling tot een gebruikelijker opgewekte afsluiter van het eerste deel. Dit eerste deel had een intermezzo voor Die schöne Müllerin kunnen zijn... allemaal heel origineel en boeiend.

Met de Heine-Lieder na de pauze komen we in een totaal andere (klank)wereld. En hier kon Christian Gerhaher mij iets minder overtuigen. Der Atlas was wat te snel naar mijn gevoel. Bij de twee daaropvolgende liederen dwaalde mijn aandacht zelfs af. Maar voor Der Doppelgänger communiceerde hij weer volop... nu niet met een beekje, maar met zichzelf. Desalniettemin voelde ik me in dit deel nooit emotioneel betrokken. De avond werd afgesloten met één bisnummer... Du bist die Ruh.

Met dit recital heeft hij zich wel gerehabiliteerd. Misschien dat ik zijn meest recente Abendbilder-CD toch eens moet opzoeken...

Publicatie: dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:55
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen