ti guarda dal Grande Inquisitor

Lohengrin in Keulen

De nieuwe productie van Lohengrin leek op papier zowat het meest interessante wat Keulen dit seizoen te bieden heeft. De bekende Duitse acteur Klaus Maria Brandauer zou voor de eerste keer een grote opera regisseren, na "Die Dreigroschenoper" in Berlijn. Maar vooral de aanwezigheid van Klaus Florian Vogt in de titelrol dreef me naar Keulen.

Foto

Klaus Florian Vogt is alles wat men zich van Lohengrin kan voorstellen, met zijn arische 'looks' lijkt hij zelfs op de archetypische graalridder. Maar het is zijn stem die onweerstaanbaar is. Hij klinkt helemaal niet als een doordeweekse Wagnertenor. Bij zijn eerste optreden neemt hij met een jongensachtige klank afscheid van zijn zwaan. Zijn stem klinkt helder en verrassend licht en draagt moeiteloos in de zaal, zelfs bij de zachtste pianissimo's. Daarenboven kan hij elke nuance die hij maar wil in zijn stem leggen. "In fernem Land" stroomde in één grote ademteug de zaal in. Alsof dat nog niet genoeg is zingt hij ook nog eens met absoluut perfecte dictie. Als hij niet dé Lohengrin van het moment is, dan weet ik niet wie het wel zou kunnen zijn.

Elsa werd gezongen door de hoogzwangere Camilla Nylund. Haar Elsa was nogal wisselvallig. Soms leek ze zich in te houden, maar haar openingsaria "Einsam in trüben Tagen" was wel mooi. De climax die leidde tot "Den Namen sag mir an!" ontbrak echter aan kracht. Gezien haar toestand, valt dit wel te begrijpen en te vergeven.

Krister St.Hill zong Telramund. Hij heeft een rare stem die niet overal even egaal klinkt. Zijn hoogte klinkt heel gemakkelijk, bij momenten had ik de indruk dat hij een heldentenor was in plaats van een bariton. De rest van zijn stem is een stuk zwakker, waardoor hij mij niet echt kon overtuigen in deze rol. Dalia Schaechter was daarentegen een angstwekkende Ortrud. Ze pleegt allerlei aanslagen op haar stem, waardoor ze rauw en venijnig overkomt. Het was enkel spijtig dat ze moeilijk te verstaan was (de Keulse opera gebruikt geen boventitels voor Duitse opera's).

De bezetting werd afgerond met Reinhard Hagen als een goede Koning Heinrich, zonder echt memorabel te zijn, en een zwakke, stemloze Hans-Christoph Begemann als de heraut.

Ten slotte moet ik ook de dirigent Markus Stenz vermelden. Met zijn Ring-marathon verleden jaar en deze Lohengrin, doet hij een geslaagde poging om het Gürzenich-Orchester tot een eersteklas Wagnerorkest te maken. Het meest spectaculaire moment is ongetwijfeld het derde bedrijf als hij het koper verdeelt over de orkestbak, de coulissen links en rechts, en op de scčne zelf. Deze quadrofonie vraagt veel moed om dit in goede banen te leiden, en hij slaagt er nog in ook... bijna. De ouverture is daarentegen totaal tegengesteld. Hij laat het orkest met de meest breekbare pianissimo beginnen. Daarna legt hij langzaam maar zeker een laagje bij op het klankbeeld. De grote boog tot forte is zo evident, dat je haast niet waarneemt waar dat ineens vandaan komt. Ik kan begrijpen dat de Duitse kranten hem met Christian Thielemann beginnen te vergelijken.

Omwille van Markus Stenz en vooral Klaus Florian Vogt kan ik de reis naar Keulen van harte aanbevelen. De voorstellingen lopen nog tot begin november...

Publicatie: maandag 2 oktober 2006 @ 8:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen