ti guarda dal Grande Inquisitor

Arabella in Luik

In tegenstelling tot de twee andere Belgische operahuizen, begint de Waalse Opera haar seizoen met een nieuwe productie, althans nieuw voor België. Deze Arabella stond vorig seizoen op het podium van Toulouse.

Foto

Het is een productie die me maar matig kon boeien. Het eerste bedrijf is zelfs slaapverwekkend saai. Zowel de componist als de regisseur Pierre Médecin dragen daarvoor de gedeelde verantwoordelijkheid. Wat mij betreft, is Richard Strauss erin geslaagd om meer dan een uur absoluut oninteressante muziek te schrijven... Eventuele Straussfans zullen me waarschijnlijk tegenspreken, maar ik vind hier niet veel boeiends. Het tweede bedrijf en derde bedrijf zijn iets beter, alhoewel ze ook hun "longeurs" kennen.

Pierre Médecin volgt ook de "originele" benadering om de handeling te verplaatsen naar de tijd van de compositie. Zeker als dat begin de jaren '30 is zoals met Arabella, verkeren ze in de illusie dat het iets bijbrengt door de opera te situeren tegen de achtergrond van het opkomend nazisme. Voor wie de leren vesten of de blauwe engel van Fiakermilli (Mélanie Boivert) niet duidelijk genoeg zouden zijn, verschijnt in de slotscène ook nog een adelaar met hakenkruis.

Om in de sfeer te blijven, is het dan ook een heel donkere enscenering. Even is er een scherm met verschillende hotelkamerdeuren - het doet even denken aan de Arabella in de Vlaamse Opera - maar daar wordt niet echt veel mee gedaan. Eenmaal die muur met deuren opgetrokken wordt, zien we een krakende trap in zwart marmer. Het lijkt meer op een mausoleum in plaats van een Weens hotel. Het is allemaal nogal deprimerend, met als bijkomend nadeel dat de theatrale mogelijkheden van zo'n podiumbrede trap nagenoeg nihil zijn... zoals andere trapproducties al eerder bewezen hebben.

De bezetting is weliswaar redelijk homogeen, maar van gemiddeld niveau. Enkel Werner Van Mechelen, die zijn roldebuut maakt met Mandryka, en Gilles Ragon (Matteo) zorgen voor een paar boeiende momenten. De Graf Waldner van Tómas Tómasson is dan weer veel te serieus geportretteerd. Graf Waldner is weliswaar geen buffo-bas zoals Baron Ochs, maar het gaat toch die richting uit. Maar komische elementen passen uiteraard niet in dit concept.

De twee zussen klinken ook als zussen. Mireille Delunsch zingt ook voor de eerste keer Arabella, maar ze is nauwelijks te onderscheiden van Anne-Catherine Gillet (Zdenka). Er is voorlopig nog niets dat me kan overtuigen dat Delunsch op het einde van het seizoen in staat gaat zijn om Elsa (die van Lohengrin) te zingen in de Bastille. Daarvoor hangt er niet genoeg vlees aan haar stem en zingt ze te vaak met een snerpend timbre.

Wat mij betreft, heeft de Waalse Opera de start van het nieuwe seizoen gemist.

Publicatie: woensdag 27 september 2006 @ 21:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen