ti guarda dal Grande Inquisitor

Een totale Entführung in deSingel

Muziektheater Transparant opent zijn seizoen met een wereldcreatie van Een totale Entführung. Het is een bewerking van Mozarts Die Entführung aus dem Serail door Wim Henderickx (muziek) en Ramsey Nasr (tekst).

De muzikale bewerking van Wim Henderickx is het meest interessante aan deze productie. Hij reduceerde de orkestratie tot de dimensies van een "paleisorkest" (zoals hij het zelf noemt) van vijf strijkers en zeven blazers, die gerecruteerd werden uit de Beethoven Academie. Dit wordt nog aangevuld met twee Turkse trommen en een tamboerijn, waarvoor hij bijkomende tussenstukjes geschreven heeft. De voorstelling begint ook met zo'n percussie-stuk. De oorspronkelijke aria's zijn er nog grotendeels, al krijgen ze wel een andere kleur door de nieuwe orkestratie. En zelfs Bassa Selim krijgt nu iets te zingen. Alleen achtergebleven, besluit hij de voorstelling met een gevocaliseerde klaagzang... die ontaardt in geroep.

De aria's zijn nog altijd in het Duits, maar Ramsey Nasr heeft de dialogen ver- en hertaald. De gesproken teksten worden gesproken door acteurs. Enkel de twee Oosterse rollen - Osmin en Bassa Selim - worden niet ontdubbeld in een zanger en een acteur. Elk karakter spreekt in een andere taal/dialect. Bassa Selim (Najib Cherradi) spreekt Arabisch en een paar zinnen Nederlands en Frans. Osmin (Stefaan Degand) spreekt West-Vlaams, Pedrillo (Tom Dewispelaere) een of ander Antwerps dialect, Blonde (Annet Malherbe) is een Hollandse, Belmonte (Jan Decleir) en Konstanze (Els Dottermans) spreken allebei min of meer gekuist Antwerps. De teksten die Nasr hen in de mond legt, zijn vaak grof en denigrerend. De grappig bedoelde teksten zijn van een platvoers prepuberaal niveau, waar zelfs Jaques Vermeire zich voor zou schamen. Als dit het "niveau" van hedendaagse theaterteksten moet voorstellen, dan hoeft het voor mij niet.

Ook op vocaal vlak is er niet veel om opgetogen over te zijn. Dit moet zo ongeveer een van de slechtst gezongen voorstellingen zijn die ik ooit gehoord heb. Christian Baumgärtel heeft niet de vocale mogelijkheden om Belmonte te zingen. Rena Granieri zingt Konstanze met een irritant en lelijk vibrato. Haar coloraturen en hoge noten worden altijd op dezelfde manier gezongen... en uiteraard is haar uitspraak verschrikkelijk. Enkel een paar Italiaanse zinnen die ze er tussendoorgooit, zijn verstaanbaar. Stefaan Degand doet vanalles met de muziek van Osmin - vooral roepen en spreken - maar alles behalve zingen (en dan nog vaak naast de toon). Peter Gijsbertsen (Pedrillo) heeft een heel kleine stem. In de ensembles heeft hij veel problemen om tegen de rest op te boksen. Enkel in zijn lied "In Mohrenland gefangen war ein Mädel" zijn er aanwijzingen dat hij toch een gecultiveerde en elegante stem heeft... tot de rest van de bezetting, inclusief de acteurs, begint mee te brullen. Enkel Selma Harkink kan als Blondchen nog enigszins de schijn ophouden dat er een opera aan de basis van de voorstelling ligt.

Maar desalniettemin beloonde het publiek de volledige bezetting en het productieteam met een staande ovatie... zucht...

Publicatie: donderdag 14 september 2006 @ 0:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen