ti guarda dal Grande Inquisitor

ARD Musikwettbewerb in München

Het ARD Musikwettbewerb is één van de bekendste muziekwedstrijden en heeft winnaars voortgebracht zoals Thomas Quasthoff, Jessye Norman, Jules Bastin, Robert Holl, Ileana Cotrubas en Andrzej Dobber. Na de Schubertiade Schwarzenberg kon ik nog net de finale meemaken in de Herkulessaal in Munchen.

De zangwedstrijd is opgedeeld in twee volledig gescheiden disciplines, lied/concert enerzijds en opera anderzijds. In tegenstelling tot de Koningin Elisabethwedstrijd kunnen zangers aan slechts één van de twee disciplines deelnemen. Voor de finale bleven nog twee keer vier zangers over, die elk ongeveer 15 minuten kregen, daarbij begeleid door het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks onder leiding van Jonas Alber. Ze werden beoordeeld door een jury met zangers zoals Julia Varady, Peter Schreier, Theo Adam en Francisco Araiza en pianisten als Irwin Gage en Camillo Radicke.

Eerst kwam de lied/concert-finale aan bod. De "echte" liederen werden tijdens de voorgaande ronden gezongen. In de finale zongen ze concertliederen en een oratoriumstuk. Ik vond de algemene kwaliteit van de liedfinalisten van zeer laag niveau, terwijl er oorspronkelijk toch een aantal goede liedzangers deelnamen, zoals Johannes Schendel of Caroline Melzer. Maar zij waren eerder al om een of andere manier uitgeschakeld, zodat er enkel een zielig hoopje "liedzangers" overbleef. Ik kan me dan ook vinden in de beslissing van de jury om geen 1e prijs toe te kennen. Ze gaven wel twee gedeelde 2e prijzen en twee gedeelde 3e prijzen. De 2e prijs ging naar de Roemeense mezzo Roxana Constantinescu (die verleden jaar ook finaliste was in Verviers) en de Duitse Caroline Ullrich (die ook de publieksprijs kreeg). Ik vond Constantinescu nog het beste omwille van een mooie L'île inconnue en een redelijk goede Alma grande van Mozart.

Het niveau van de operafinalisten lag beduidend hoger, zodat hiervoor wel een 1e prijs toegekend werd... en "onze" Ilse Eerens is zelfs tot in de finale geraakt.

De winnaar werd echter de Koreaanse bariton Jun Mo Yang. Hij heeft een mooi timbre en dankzij een uitgeacteerde Largo al factotum kreeg hij ook de publieksprijs. Maar zijn stem heeft een iets te dramatisch-donkere kleur voor Figaro en de snelle coloraturen laat hij gemakkelijkheidshalve in het orkest verdwijnen. Nemico della patria paste een stuk beter bij zijn stem. Voor mij was hij zeker niet de winnaar. Maar het feit dat hij les volgde in de "Hochschule für Musik und Theater München" bij één van de juryleden (net zoals de twee liedwinnaressen, trouwens) is natuurlijk louter toevallig...

De Canadese bariton Joshua Hopkins was een stuk boeiender. Hij heeft een meer lyrische stem, die perfect paste bij Dandini's Come un' ape. Maar het was vooral zijn ontroerende Avant de quitter ces lieux die mij overtuigde dat hij de echte winnaar had moeten zijn, in plaats van "maar" de 2e prijs te krijgen.

De twee sopranen - Ilse Eerens en de Georgische Anna Kasyan - kregen een gedeelde 3e prijs, alhoewel Ilse Eerens duidelijk de betere was. Ze begon wat zenuwachtig aan Eccomi in lieta vesta, maar tegen dat ze aan de aria Oh quante volte ti chiedo kwam, was haar stem gestabiliseerd en vond ze de juiste sfeer voor deze Bellini-aria. Voor haar tweede aria had ze Adèles Mein Herr Marquis gekozen... spijtig genoeg was haar Duits grotendeels onverstaanbaar. Kasyan was totaal onverstaanbaar in Comme autrefois en vond niet de juiste toon voor Adina's Prendi, per me sei libero. Maar dat verhinderde niet dat ze de Mozart- én de IFB-prijs kreeg.

Publicatie: maandag 11 september 2006 @ 8:30
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen