ti guarda dal Grande Inquisitor

Carsten Süß in Schwarzenberg

Mijn laatste concert in Schwarzenberg had een duorecital met Anne-Sofie von Otter en Gerald Finley moeten geweest zijn. Maar Finley had laryngitis en diva Von Otter vond het dan ook maar niet nodig om naar het Bregenzer Wald te komen. Maar daardoor kregen we wel de kans om de jonge tenor Carsten Süß te ontdekken en nogmaals van het briljante pianospel van Wolfram Rieger te genieten.

Carsten Süß heeft een degelijke, maar kleine, stem waarvan de registerovergang nog niet helemaal op punt staat. Hij zingt wel met een heel duidelijke uitspraak zodat elk woord glashelder is. In de eerste helft van het recital zong hij een correcte Dichterliebe, zonder diep in de poëzie te graven. Maar met Rieger aan de piano is dat misschien minder nodig. Ik heb het al eerder gezegd: Wolfram Rieger is een genie. De beelden die hij uit zijn piano tovert, zijn ongehoord. Ik dacht dat ik zowat alles al gehoord had van Dichterliebe, maar met elk lied bleef hij mij verrassen.

Het was de eerste keer dat ik in "Im Rhein, im heiligen Strome" niet gewoon de Keulse Dom hoorde, maar de weerspiegeling van de Dom in de Rijn. Ook de manier waarop hij op het einde van dit lied het kerkorgel laat klinken, is hoogst indrukwekkend. In "Und wüßten's die Blumen" zie je niet enkel de bloempjes, maar ook nog allerlei bijen en andere insekten errond kruipen en vliegen. Ook het liedje van "Hör' ich das Liedchen klingen" wordt meteen opgemerkt. Maar met "Am leuchtenden Sommermorgen" overtrof hij alles. Je hoort de dichter tijdens het ochtendgloren door het gras wandelen, je ziet de bloemen ontluiken en de dauwdruppels glinsteren. En zelfs de gebalde akkoorden in "Ich hab' im Traum geweinet" krijgen betekenis... ik stelde me er de dichter bij voor die in zijn bed ligt te woelen.

Na de pauze kwamen nog vier liederen van Hans Christian Andersen (Schumanns Opus 40) en vijf liederen van Strauss. Het was vooral in de Straussliederen dat Süß' hoogste register zwaar onder druk kwam te liggen... soms klonk het redelijk, maar vaak ook mager of genepen.

Tenslotte kregen we nog drie lente-bisnummers met Der Musensohn en Im Frühling (weer fantastisch "begeleid" door Rieger) en Wolfs Er ist's... een mooi einde voor de Schubertiade van dit jaar.

Publicatie: zondag 10 september 2006 @ 18:58
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen