ti guarda dal Grande Inquisitor

Diana Damrau in Schwarzenberg

Diana Damrau is vooral gekend omwille van haar coloratuurrollen zoals Königin der Nacht, Adèle of Lucia. A priori is dat geen ideaal stemtype om liederen te zingen, maar het hoeft geen probleem te zijn. Ik was dan ook benieuwd naar haar liedrecital met Helmut Deutsch.

Ze begonnen met liederen van Clara Schumann, die vooral opvielen door een hoog soubrettegehalte en een kleinschalige, ijle klank. Het lag misschien ook aan de liederen, die ik niet bijster interessant vond (afgezien van Ihr Bildnis), dat ik dit deeltje niet echt overtuigend vond. Dit veranderde spectaculair toen ze overschakelden op Robert Schumann. Zoals kon verwacht worden, zong ze een selectie uit haar recente Myrten-CD. Met een sterk gefundeerde pianocultuur zweefde ze door pareltjes als Der Nußbaum, Die Lotusblume en Widmung. Daarbij zingt ze lange, ademloze frases, die ook het publiek ademloos doen luisteren. Er waren zelfs momenten dat het vergat te hoesten...

Dit waren trouwens de enige liederen die ze zonder partituur zong. Voor de rest van het recital wierp ze af en toe een blik op de pupiter die naast haar stond. Dit was echter geen belemmering om contact te maken met het publiek. Diana Damrau is een zeer extraverte en open zangeres, die haar vertolkingen ondersteund met constant wijzigende gelaatsuitdrukkingen, en arm- en handbewegingen. Meestal blijft ze daarbij binnen de grenzen van het aanvaardbare. Enkel in een paar Brahmsliederen gaat ze volledig uit de bocht, ook vocaal. Het volkslied Wie komm ich denn zur Tür herein? was pure slapstick en ze maakte een karikatuur van Vergebliches Ständchen. Daar tegenover stond dan echter een van de mooiste - en treurigste - vertolkingen van Da unten im Tale die ik ooit gehoord heb.

Tussendoor had ze nog drie liederen van Chopin gezongen, vermoedelijk in het Pools, en drie Franse liederen van Liszt, waaronder het hemelse Oh, quand je dors. Ik ben er wel nog niet uit in welke taal ze die gezongen heeft... het leek in allegeval niet op Frans. Liederen van Felix en Fanny Mendelssohn maakten het programma compleet.

Het publiek was wild enthousiast - zelfs buiten proporties - en kreeg niet minder dan vier bisnummers voorgeschoteld, tot ze met Brahms' Wiegenlied duidelijk maakte dat het tijd was om te gaan slapen...

Publicatie: dinsdag 5 september 2006 @ 13:45
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
5 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen