ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Toronto

In de schoot van de muziekfaculteit van de Universiteit van Toronto werd een nieuw zomerfestival opgericht. Het eerste Toronto Summer Music Academy & Festival heeft als thema - hoe kan het ook anders - "In the light of Mozart". Er stonds zelfs een opera op het programma met The National Youth Orchestra of Canada onder leiding van Agnes Grossman, die ook de artistiek directeur is van het festival.

Don Giovanni lijkt niet meteen een evidente keuze voor een academiefestival met jonge artiesten. Maar wie zich de uitslagen van de twee laatste Koningin Elisabethwedstrijden herinnert, weet dat het Canadees talent niet te onderschatten is. Als ik het niveau van deze voorstelling mag geloven - met de "tweede" bezetting nota bene - dan zijn zangeressen als Marie-Nicole Lemieux en Hélène Guilmette geen toevalstreffers.

Op twee zwakkere zangers na, de Commendatore en Masetto, hadden de meeste zangers hun eigen veelbelovende kwaliteiten. Lisa DiMaria kan zo op eender welk operapodium Zerlina gaan zingen. Ook Philip Carmichael is een licht klinkende Don Giovanni. Hij zong een spectaculaire Champagne-aria en als hij Leporello nabootst, is hij briljant. Dankzij zijn leeftijd is hij uiteraard ook een jeugdige giocoso-Don die zich amuseert... en dat doet hij met een kleurrijke stem vol nuancering.

Neil Aronoff blinkt vooral uit door zijn acteerspel, maar zijn laagte is nog niet voldoende ontwikkeld voor de baspartij van Leporello. Ik was dan weer wel zeer onder de indruk van Joey Niceforo als Don Ottavio. Hij heeft een ontroerende tenorstem met mooie pianomomenten. Alleen in "Dalla sua pace" waren er een paar intonatieprobleempjes en "Il mio tesoro" kon meer legato gebruiken. Maar voor de rest klinkt het veelbelovend.

Tenslotte blijven nog de twee divarollen over. Rachael Harwood-Jones zingt met veel muzikaliteit een prachtige Donna Elvira. Jessica Bowes is op technisch vlak dan weer sterker, maar ze kon me niet echt ontroeren als Donna Anna. Haar kleurenspectrum is monochromatisch en ze zingt met een monotone interpretatie en onbegrijpbaar Italiaans. Ze kreeg wel het meeste applaus... als het maar luid is, zeker.

De productie van Michael Patrick Albano is alles wat je van een traditionele voorstelling kan verwachten. Enkel het eenheidsdecor was gestileerd tot een aantal trappen, twee houten muren met open deuren en daartussen een videoscherm waarop sfeerbeelden - wolken, een fontein, Spaanse straatjes, een boom - geprojecteerd werden. Het was een leuke voorstelling, niet in het minst omdat er veel kinderen in de zaal zaten (het was een matineevoorstelling) die hun eerste Mozartopera ontdekten.

Publicatie: maandag 21 augustus 2006 @ 14:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen