ti guarda dal Grande Inquisitor

Diana Damrau & Ivan Paley - Myrten

Door al de "nieuwe" Mozart-opnames die wekelijks uitkomen, zou je haast vergeten dat het ook een Schumann-jaar is. Een nieuwe opname van Schumanns Myrten (Opus 25) probeert de balans terug een beetje in evenwicht te krijgen.

FotoMijn referentie voor deze cyclus is nog altijd de Banse/Bär-opname, maar deze versie met de sopraan Diana Damrau en de bariton Ivan Paley is een interessant alternatief. Aangezien deze cyclus relatief kort is, wordt de rest van de CD meestal opgevuld met bijvoorbeeld een aantal duetten van Robert Schumann. Maar bij deze CD wordt een andere oplossing gevonden.

Zoals bekend, was deze cyclus het huwelijkscadeau van Robert Schumann aan Clara Wieck. De brieven die Robert en Clara uitwisselden tijdens deze voor-huwelijkse periode worden als "vulling" gebruikt voor de CD. De cyclus wordt af en toe onderbroken om die brieven te laten horen. Ze worden niet droog voorgelezen, maar twee acteurs maken er een brievendialoog van die een inkijk geeft in het leven en de liefde van Robert (zijn brieven worden gelezen door Sebastian Koch) en Clara (vertolkt door Martina Gedeck). Verschillende brieffragmenten zijn welbekend, omdat ze vaak voorkomen in biografieën, programma- en CD-boekjes... maar er zijn ook veel originele brieven, die ik nog nooit gehoord had. Dergelijke brieven zijn uiteraard nooit bedoeld geweest om op deze manier gelezen te worden, maar waren enkel als communicatie tussen Clara en Robert bedoeld. De intieme sfeer die door de vertellers gecreëerd wordt, is daarom veel directer - soms zelfs enigszins voyeuristisch - dan wanneer je diezelfde brieven gewoon op papier zou lezen.

Muzikaal is het een degelijke uitvoering. Vooral Diana Damrau, die vooral furore maakt in het coloratuur-repertoire, blijkt ook een goede liedzangeres te zijn. Met haar mooi gevoerde stem bestrijkt ze een grote tessituur. Zelfs haar lage noten klinken opvallend stevig onderbouwd. Interpretatief is er nog wel veel ruimte om te groeien, veel subtiele (tekst)details worden nog over het hoofd gezien. Maar het is Ivan Paley die de zwakkere schakel is. Vooral als hij zijn stem onder druk zet in de grotere liederen, verliest zijn stem cohesie. Maar het timbre is meestal aangenaam ondanks een verdacht keelgeluid dat af en toe binnensluipt.

Er werd vooral veel aandacht geschonken aan het ontwerp van het CD-doosje met allerlei uitklappende foto's en overbodige schilderijreproducties van Marcos Paley, maar de rest van de documentatie is nogal mager. Het boekje bevat wel de liedteksten (met een Engelse vertaling), maar over de brieven wordt met geen woord gerept... zelfs niet wanneer ze geschreven zijn. De teksten van de brieven staan wel op een website, maar zonder vertaling. Dat is spijtig, want ik vrees dat ze daardoor de markt voor deze CD nodeloos beperken.

Publicatie: donderdag 10 augustus 2006 @ 17:08
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen