ti guarda dal Grande Inquisitor

Stephan Loges in De Munt

De bariton Stephan Loges heeft al een aantal CD-opnames bij Hyperion op zijn naam staan, maar is desalniettemin niet meteen een bekende naam in het Liedercircuit. Te oordelen naar het recital dat hij samen met Helmut Deutsch in De Munt gegeven heeft, zou daar wel eens verandering in kunnen komen.

Hij heeft een aangename stem, al is ze nog wat beperkt in de hoogte. En bij aangehouden noten komt er soms een vreemd keelachtig vibrato op de proppen. Maar anderzijds heeft hij een duidelijke tekstprojectie en toont hij een intelligente interpretatie.

Het recital begon met twee keer vijf liederen op teksten van Eichendorff. De vijf vroege liederen van Brahms waren muzikaal de minst interessante en werden dan ook "misbruikt" om de stem op te warmen.

Het opus 9 van Hans Pfitzner is al een stuk boeiender. Het bevat typische Eichendorff-gedichten over geheimzinnige wouden en de natuur. Der Kühne is zo'n typisch voorbeeld. Geheimzinnige woudvrouwen die ergens hoog in de bergen verblijven enerzijds, en een koene jager anderzijds, die een van hen wil veroveren, begint de tocht naar boven, maar er wordt niets meer van hem vernomen. Verbanden met liederen zoals Schumanns Waldesgespräch liggen dan ook voor de hand. Het geheimzinnige in dit lied werd door Stephan Loges op een treffende manier verteld. Anderzijds had ik de indruk dat er meer in deze vijf Pfitzner-liederen zat, dan wat Stephan Loges eruit gehaald heeft...

Het tegenoverstelde was echter waar met de volgende groep Franse "chansons" van Reynaldo Hahn. Veel van Hahns liederen komen dicht in de buurt van salonmuziek uit het 19e eeuwse fin de siècle. Trois jours de vendange begint ook als een vrolijk niemendalletje, maar plots verandert de sfeer en Stephan Loges brengt de onvermoedde tragische kant van dit lied naar boven. Hij zingt trouwens meer dan behoorlijk Frans...

De hoofdbrok van het liedrecital werd ingenomen door Schumanns Dichterliebe. Het enige spijtige is dat hij consequent voor de lage opties kiest. In Wenn ich in deine Auge seh' is dat niet zo erg, maar Ich grolle nicht verliest zo wel zijn climax. Maar dat is slechts een detail... als hij andere troeven kan uitspelen.

Het uitbeelden van de tekst is er daar één van. Zo verschijnt plots het beeld, dat de dichter in de Keulse Dom ziet, ook voor onze ogen. En daarvoor hoeft Stephan Loges helemaal geen vreemde gebaren te maken... de kleur in zijn stem is voldoende. Die kleur laat hij dan weer verdwijnen als de bloemen in Am leuchtenden Sommermorgen aan het woord zijn. Ein Jüngling liebt ein Mädchen, dat eraan vooraf gaat, is hier geen anekdotisch intermezzo, maar Stephan Loges maakt het duidelijk dat "und wem sie just passieret, dem bricht das Herz entzwei" wel degelijk op de dichter zelf slaat. Deze uitvoering van Dichterliebe heeft op een aantal punten mijn begrip van deze liedcyclus weer wat verder uitgediept. Omwille van deze reden alleen al, beschouw ik het als een memorabele uitvoering.

Publicatie: zaterdag 8 maart 2003 @ 23:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen