ti guarda dal Grande Inquisitor

Aida in Zürich

Het Opernhaus Zürich eindigt haar seizoen met een festival. De Zürcher Festspiele zijn qua concept vergelijkbaar met die van München, maar iets kleinschaliger. Een paar nieuwe premières worden gecombineerd met nieuwe producties van eerder tijdens het seizoen. De eerste voorstelling die ik bijwoonde, was de Aida die een maand geleden in première was gegaan met Nina Stemme in haar roldebuut als de Ethiopische prinses. Deze productie werd trouwens twee weken geleden uitgezonden door Arte.

De enscenering is van Nicolas Joel. Hij verplaatst de handeling naar de 19e eeuw in een koloniale omgeving, waarbij de Egyptenaren nu de kolonisten zijn, die de plaatselijke bevolking onderwerpen. Het is een interessant concept dat ook de oorspronkelijke verhoudingen tussen de verschillende karakters min of meer behoudt. Het ziet er ook allemaal zeer esthetisch verantwoord uit met een sfeervolle serre, palmbomen, kleurrijke kostuums, ...

FotoOp papier ziet de bezetting eruit als wat je van een festival mag verwachten. In de praktijk zijn er wel wat opmerkingen te maken... vooral bij de mannen en dan in de eerste plaats bij Salvatore Licitra. Hij zingt met een stralende hoogte, maar een weinig genuanceerde Radamès. In het recitatief van "Celeste Aida" zingt hij de woorden 'mia dolce Aida' op dezelfde luidruchtige manier zoals hij later "guerra, guerra, guerra" zingt. Hij doet wel een verdienstelijke poging om de aria morendo te eindigen, zij het dat het een eerder getrapt diminuendo is, dat hij redelijk snel afkapt. Naar mijn smaak, gebruikt hij ook veel te weinig portamenti, waardoor zijn lijnen soms wat stuntelig overkomen. Hij begon wel redelijk goed aan de slotscène met een innig "La fatal pietra sovra me si chiuse", maar hij verviel snel terug in stentoriaanse uitbarstingen. Licitra kan ook geen meter acteren en beperkt zich tot "borst vooruit-linkerhand op het hart-rechterarm uitgestrekt"-poses... en varianten daarvan.

Over Juan Pons kan ik kort zijn. Als Tonio in Pagliacci is het misschien minder erg, maar Amonasro kan onmogelijk gezongen worden met een blaffend, legatoloze expressie. Zijn timbre is wel correct voor de rol, maar daarmeee is dan ook alles gezegd.

De twee vrouwen scoren beduidend beter. Luciana d'Intino is een indrukwekkende Amneris. Ze schrikt er bijvoorbeeld niet voor terug om regelmatig haar heerlijk vulgaire borststem in te zetten. Expressie is bij haar alles, ondanks - of misschien dankzij - opgesplitste registers. Maar ik vind het een zeer opwindende manier van zingen, die men nog zelden hoort.

FotoEn dan de hoofdreden voor mijn reis naar Zürich... Nina Stemme. Zij doet bijna alles perfect... een schitterend legato, prachtige vocale kleuren, stijlvol gebruik van portamenti en dyanamiek, en het klinkt ook nog eens allemaal zo gemakkelijk. Haar eerste aria "Ritorna vincitor" is volgens het boekje. Haar verscheurdheid tussen haar liefde voor Radamès en haar vaderland worden zeer emotioneel duidelijk gemaakt door een indringend opgebouwd laatste deel en door sleutelwoorden subtiel te benadrukken. En net als je denkt dat je alles gehoord hebt, slaat ze je plat met een meesterlijk en stemhebbend mezza voce gezongen 'Numi, pietà del mio soffrir' om de scène af te sluiten. In tegenstelling tot Licitra, die poogt te imponeren met bruut geweld, is deze pianocultuur stukken impressionanter.

Nog meer van dat komt in "Oh, patria mia" dat ze begint door de eerste noot uit de lucht te plukken en dan egaal te laten aanzwellen. Die egaliteit vind je trouwens overal terug in haar stem. Die romige kleur - uiteraard volle room, geen light-producten - is over de volledige breedte van haar stem aanwezig, zonder ook maar ergens dunner te worden. Maar het is niet allemaal piano en mezzo forte wat ze doet. Indien nodig kan ze ook stevig uit de hoek komen. Het meest opvallende moment is tijdens de scène met Amneris als ze Aida uiteindelijk zegt dat Radamès toch niet dood is. Nina Stemme reageert daarop met een "Vive!" die klinkt dat het klettert... even dacht ik dat de luchter naar beneden zou komen. Wat mij betreft, mag ze haar Isoldes en aanverwanten in de kast laten en zich verder op het Verdi-repertoire toeleggen...

Publicatie: zaterdag 8 juli 2006 @ 11:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen