ti guarda dal Grande Inquisitor

Hommage aan Mozart in De Munt

In 1939 werd de Muziekkapel Koningin Elisabeth opgericht, maar moest even later omwille van de Tweede Wereldoorlog weer sluiten. In 1956 hernam de Muziekkapel haar activiteiten. Dit jaar vieren ze de 50e verjaardag van die hernieuwde start. Voor de gelegenheid gaven de studenten een concert in De Munt met muziek van Mozart.

Het deel voor de pauze werd opgevuld met een viool- en een pianoconcerto, begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Het interessante stuk kwam na de pauze met uitgebreide scènes uit de drie Da Ponte-opera's. Het orkest was ondertussen verhuisd naar de orkestbak zodat de zangers konden optreden in het decor van Falstaff, waarbij de regie gevoerd werd door Luc Dewit.

De meeste zangers van de Opera Studio zijn ondertussen wel al bekend. Zo ongeveer de hele bezetting van Il matrimonio segreto deed mee. De meeste zangers hebben een hoog niveau, maar dat neemt niet weg dat er toch een paar zangers ongepaste rollen zongen.

Voor een lange scène uit Le nozze di Figaro heb je natuurlijk een Graaf nodig... maar Nabil Suliman heeft nog niet de autoriteit voor deze rol en "Hai già vinta la causa" was te hoog gegrepen. Hetzelfde geldt voor Talar Dekrmanjian. Ze heeft weliswaar een mooi stem en zingt heel gemakkelijk coloraturen. Maar voor de Gravin is toch iets meer vocale présence nodig. Vooral tijdens het briefduet met Susanna viel het op dat je eigenlijk twee Susanna's hoorde. Ook Fiordiligi's "Come scoglio" was veel te kleinschalig.

De tenor Zeno Popescu heeft nog altijd even grote intonatieproblemen als verleden jaar. Als Don Curzio valt dat niet zo erg op. Maar de paar lijnen die hij als Don Ottavio moest zingen, waren pijnlijk. Shadi Torbey kennen we natuurlijk ook al van een aantal kleinere rolletjes in de Munt. Sinds ik hem de laatste keer gehoord heb, heeft hij zijn stem wat opgekuist en zingt minder wild. Maar het is spijtig dat hij daardoor ook een deel van zijn individualiteit verloren heeft. Ik herkende zelfs zijn stem niet als Figaro. Maar desalniettemin stal hij de show met de alternatieve Guglielmo-aria "Rivolgete a lui lo sguardo".

Maar dé ontdekking van de avond was Gabrielle Philiponet. Zij zong perfect binnen haar "vak" met rollen als Susanna, Zerlina en Despina. Haar stem heeft de ideale draagwijdte. Een mooi piano gezongen "Vedrai carino" was perfect te horen tot op het derde balkon, zonder dat ze een echt grote stem heeft. Ook haar woordprojectie is prachtig met een heel mooie en glasheldere dictie. Als iedereen zo zou zingen, dan heb je helemaal geen boventitels nodig (die er tijdens het concert trouwens niet waren). Een zangeres om in de gaten te houden.

Publicatie: vrijdag 23 juni 2006 @ 18:53
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen