ti guarda dal Grande Inquisitor

Hélène Bernardy in Flagey

Over een paar weken begint het Festival de Wallonie met als thema Wenen. Als avant-première zijn er vandaag in Flagey allerlei concerten te horen met de "best-of de la saison". Bij die concerten was er één concert dat me interesseerde... een liedrecital met Hélène Bernardy en Peter Tomek.

Bernardy heeft met haar Senta in de Munt eerder dit seizoen niet echt blijk gegeven van een subtiele zangeres te zijn en mijn verwachtingen waren dus ook niet al te hoog gespannen. Liederen van Mahler en vooral Schubert, vragen toch iets andere kenmerken dan gewoon door een Wagneriaans orkest brullen (alhoewel dat voor Wagner ook niet echt de bedoeling is). Maar zoals gevreesd, leek het verschil Bernardy te ontgaan. De helft van de tijd zong ze fortissimo, en dat in Studio 1... een zaal voor pakweg 150 personen. Alle details die in de gedichten zitten, verdwenen op die manier in het gebulder. En dan hadden ze zelfs het lef om het concert "La Musique des mots" te dopen.

Voor de Mahler-liederen is er misschien nog hoop. Wo die schönen Trompeten blasen was bijvoorbeeld redelijk aanvaardbaar. Maar als ze haar voor een orkest in een grote zaal zetten en haar de orkestversie laten zingen, dan valt het misschien minder op dat ze niet naar een climax kan toewerken.

Maar voor Schubert werkt dat niet. De verschillende climaxen die in Gretchen am Spinnrade zitten, vielen zelfs niet op... alleen was het "Kuss"-hoogtepunt gewoon nog wat luider dan het vorige. Ze breekt ook redelijk vaak haar lijn om te ademen. Terwijl de piano in de eerste helft van het lied continu het spinnewiel weergeeft, onderbreekt ze op het einde van elke zin de draad. Ik had dan ook geen goede hoop voor Ganymed dat daarna kwam. En inderdaad kon ze in het slot de twee woorden 'Alliebender Vater' niet in één keer zingen. Als ze in de rest van het lied nog iets interessants had gedaan, dan zou dit eventueel nog te vergeven zijn. Maar ze heeft niets boeiends te zeggen met deze Schubert-liederen.

Het hoefde dan ook niet te verbazen dat een substantieel deel van het publiek tijdens de korte pauze de zaal verliet. Zelfs in een gruwelijke ballade als Der Zwerg gebeurde er niets dat me een indicatie geeft van wat er echt gebeurt. In Der Tod und das Mädchen probeert ze toch een verschil te maken tussen de dood (forte) en het meisje (een soort mezza voce)... maar het is niet voldoende om te overtuigen.

Geen poëzie, geen ontroering, geen woordexpressie, niets... Als dit een "best-of" moest voorstellen, dan was het geen goede reclame voor haar eigenlijke concert met Mozart-aria's tijdens het Festival.

Publicatie: zondag 11 juni 2006 @ 20:46
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen