ti guarda dal Grande Inquisitor

Juni 2006

Het werd al jaren geleden aangekondigd, en deze maand is het eindelijk zo ver. De Vlaamse Opera gaat van start met een Ring des Nibelungen.

FotoOp dinsdag 13 juni gaat het doek op in Gent voor de "vooravond" Das Rheingold. Een Ring is altijd iets speciaals en opdat iedereen het productieproces zou kunnen volgen, heeft de Vlaamse Opera zelfs een specifieke "The Matrix"-achtige website opgezet. In de "dagboekkamer" krijg je een idee van hoe de repetities verlopen aan de hand van repetitiefoto's, maar vooral door middel van de dagboekteksten die door verschillende personen bijgehouden worden. Uit de commentaren van de regisseur Ivo van Hove en dramaturge Janine Brogt vallen al heel wat ideeën te destilleren. Ivan Törzs schrijft ook over zijn aanpak van het orkest. En zelfs Werner Van Mechelen neemt af en toe de pen ter hand om zijn ervaringen als Alberich te beschrijven. Op 31 mei schreef hij bijvoorbeeld:

"Na twee dagen intens werken, zijn we door mijn volledige partij geraakt. Ik voel me er heel goed bij. Alles klopt inhoudelijk en mijn karakter wordt heel sterk. Op het einde van mijn vloekscène voelde ik mij eerder als een winnaar. Normaal wordt Alberich op het einde als de grote 'loser' voorgesteld, maar hier eindig ik minstens even sterk als Wotan en misschien nog sterker. Het feit dat ik na mijn vloek nog een tijdje tegenover Wotan blijf zitten terwijl de Goden al opkomen, is voor mij erg pakkend. Niet Wotan, maar Alberich heeft schijnbaar de touwtjes in handen. [...]"

Ondanks het hoera-sfeertje dat vaak in de dagboekkamer hangt, heeft dit initiatief een duidelijk educatieve bedoeling. Maar, al dan niet bewust, is er ook een PR-aspect aan verbonden. Want door het publiek inzage te geven in wat er gebeurt, worden ze deelgenoot in het proces en vergroot de betrokkenheid... De verwachtingen zijn in allegeval hoog gespannen voor wat er finaal uit de bus gaat komen. [details]

Een dag na de Rheingold-première, begint de Munt aan een reeks hernemingen van de Decker-productie van Falstaff. De drie hoofdrollen zijn alternerend bezet. Michele Pertusi zingt Falstaff in de eerste bezetting. Hij wisselt af met Roberto De Candia, die ook Ford zingt in de eerste bezetting. Ana Ibarra en Michela Remor zingen Alice, en Elena Zaremba zal haar komische kwaliteiten als Mrs Quickly moeten bewijzen. [details]

Op zaterdag 24 juni geeft De Munt ook nog een openluchtconcert op de Grote Markt van Brussel. Op het programma staat Pagliacci met Carl Tanner als Canio en Latonia Moore als Nedda. [details]

In Luik regisseert Jean-Louis Grinda een nieuwe productie van La Gioconda met Anna Shafajinskaia in de titelrol en Maurizio Comencini als Enzo. De premiere is voorzien op vrijdag 16 juni. [details]

Bozar en deSingel zijn ondertussen uitgezongen en maken zich op voor de zomer.

Publicatie: donderdag 1 juni 2006 @ 22:41
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen