ti guarda dal Grande Inquisitor

U-Carmen e-Khayelitsha in Flagey

Zuid-Afrika... Khayelitsha... een "township" in de buurt van Kaapstad... een op zichzelf staande wereld van golfplaten en afval, geprangd tussen autosnelwegen en een spoorlijn. Op het eerste gezicht is dit misschien geen evidente plaats om Carmen te situeren, maar er gebeuren gekkere dingen met opera's.

FotoHet gaat hier niet over een nieuwe operaproductie, maar een film van Mark Dornford-May gebaseerd op de opera van Bizet. U-Carmen e-Khayelitsha kreeg verleden jaar zelfs een Gouden Beer op het filmfestival in Berlijn.

Het verhaal werd niet enkel in tijd en ruimte verplaatst, maar ook vertaald in het Xhosa, één van de Zuid-Afrikaanse talen. Uiteraard werd het ook hier en daar wat ingekort. De rol van Escamillo wordt bijvoorbeeld heel sterk gereduceerd. De karakters krijgen ook Zuid-Afrikaanse namen... Carmen blijft wel Carmen, maar Don José wordt Jongikhaya en Micaela wordt Nomakhaya. De meeste muziek van Bizet komt ook terug in de film, zij het soms aangevuld met Afrikaanse traditionele muziek.

De rollen werden vertolkt met leden van Dimpho Di Kopane, een gezelschap van Zuid-Afrikaanse zangers en acteurs. De zangers die in de film te horen zijn, tonen potentieel, maar zijn technisch zeker nog niet volleerd. Hun stemmen klinken nog teveel als natuurlijke, ongeschoolde stemmen. Maar ze zingen meestal in de juiste toon en kunnen ook de tessituur van hun respectievelijke rol aan. De "Micaela" van Lungelwa Blou klonk nog het best en kon met haar twee aria's ontroeren. Andile Tshoni (Don José) klinkt nog ruw als hij van register moet wisselen. Pauline Malefane zingt Carmen, maar heeft ook nog geen geëgaliseerde registers.

Maar deze beperkte zangkwaliteit stoorde me niet en doet zeker niets af aan de kwaliteit van de film. Het verhaal van Carmen krijgt een natuurlijk verloop, waarbij ik nooit het gevoel had dat het verhaal geweld aangedaan werd. Er worden soms extra scènes toegevoegd om ontbrekende stukken in de opera in te vullen. Tijdens het eerste duet van Don José en Micaela toont de film in flashback bijvoorbeeld waarom hij uit zijn dorp is moeten vluchten... als ik me niet vergis, dan wordt dit wel verteld in de novelle van Mérimée. Er wordt ook een reden gegeven voor het gevecht tussen Carmen (die in de film trouwens een kindje heeft) en een van de andere meisjes. Die meisjes werken in een sigarettenfabriek en vormen ook een zanggroepje met de passende naam van het "Gypsy Cigarette Choir".

Bekende operascènes worden aangepast, waarbij de meest opvallende scène - en ook een van de meest geslaagde - de kaartleggersscène is. In de film vertelt Carmen over haar toekomst die haar door een soort sjamaan voorspeld werd. Dit zien we ook in flashback, waarbij de sjamaan Carmen een spiegel voorhoudt, waarin ze zichzelf ziet... met overgesneden keel. Een heel sterk beeld, zoals er nog wel meer te vinden zijn in deze film.

Ik kan alleen maar aanraden om hem zelf te gaan zien. Momenteel speelt hij wel enkel maar in Studio 5 van Flagey. Maar mocht hij in je buurt komen, aarzel dan niet... voor de prijs van een cinema-ticket kan je niet sukkelen.

Publicatie: woensdag 31 mei 2006 @ 22:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen