ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Liebe zu den drei Orangen in Nürnberg

Prokofievs L'amour des trois oranges werd in een Duitse vertaling - "Die Liebe zu den drei Orangen" - opgevoerd in het Staatstheater Nürnberg.

FotoMet Prokofievs opera kan een regisseur zich veel vrijheden veroorloven in een poging om grappig te zijn. Door een vertaling te gebruiken kwam daar nog een vrijheid bij. Er werden een aantal wijzingen aangebracht... sommige relatief onschuldig, zoals het verplaatsen van de appelsienscène naar een onbewoond eiland, in plaats van een woestijn (dat eiland wordt later opgeblazen tot de kokkin). Andere waren iets ingrijpender, zoals de machtsstrijd tussen Fata Morgana en Tschelio, die een partij strippoker wordt met grote dobbelstenen.

De regie van Beverly Blankenship was vaak nogal platvloers en overdreven - de regie van Homoki indertijd in Antwerpen of de geniale productie van Keulen bewijzen dat het ook anders kan. Maar desalniettemin zaten er af en toe wel een paar goede en grappige vondsten in... het beste vond ik nog het creatief gebruik van de boventiteling. Tijdens de "dode" instrumentale momenten werden de boventitels gebruikt voor allerlei dienstmededelingen. Bijvoorbeeld, terwijl Clarissa en Leander in bed liggen en een sigaret opsteken verschijnt er iets in de aard van "om te stoppen met roken, ga naar http://www.rauchen-frei.info/".

De bezetting bestond uit het Nürnbergse operagezelschap, waarvan de ene zanger al iets beter was dan de andere. De meest indrukwekkende en mooiste stem kwam van de bas Bernd Hofmann als König Treff. De prins, Christopher Lincoln, was over het algemeen wel goed, alleen zijn hoog register liet hem af en toe in de steek. De Clarissa van Teresa Erbe klonk dan weer eerder als een Weill-rol. Sibrand Basa stal de show met zijn capriolen als Truffaldino (gekleed als kuisvrouw). Elizabeth Whitehouse was ook een gedreven en vurige Fata Morgana.

Publicatie: vrijdag 26 mei 2006 @ 10:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen