ti guarda dal Grande Inquisitor

Cosi fan tutte in Luik

Net zoals de Munt, viert de Waalse Opera het Mozartjaar met een opvoering van Cosi fan tutte. Zij hernemen de productie van Philippe Sireuil uit 2002, die ik indertijd om een of andere reden gemist heb. Dit is waarschijnlijk een van de meest schitterende producties, die ze in Luik in hun repertoire hebben.

Foto

Het is een enscenering waarin alles klopt en waar heel veel aandacht gegeven wordt aan allerlei details. Het eenheidsdecor van Didier Payen is een soort ouderwets badhuis met links en rechts een reeks deuren van kleedhokjes met daarboven een balkon, verder een planken vloer en achteraan een proscenium met een gordijn. Af en toe wordt er een zetel op de scène gezet, maar al de rest komt van het briljante acteurspel... alhoewel de Ferrando zich af en toe laat verleiden tot overacting.

De bezetting is als geheel wel overtuigend, maar individueel zijn er wel een aantal zwakke punten. Barbara Haveman is over het algemeen een degelijke Fiordiligi. Maar als ze aan haar twee grote aria's begint, lijkt het wel alsof Mozart iets onzingbaars gecomponeerd heeft. "Come scoglio" is overdreven dramatisch en de lage noten worden eerder gesproken dan gezongen. "Per pietà" was gewoon pijnlijk om horen. Yves Saelens kennen we vooral van kleinere rollen in de Munt en de Vlaamse Opera. In Luik krijgt hij Ferrando en daarin creëert hij af en toe mooie momenten zoals in "Un aura amorosa". Maar zijn luidruchtige, sissende ademteugen zijn wel zeer irritant. Patricia Fernandez en Olivier Lallouette zingen respectievelijk een correcte Dorabella en Guglielmo.

Maar het grote plezier komt van de twee "intriganten". Virginie Pochon is een speelse Despina. En Lionel Lhote is een verrassend goede Don Alfonso. Tot nu toe vond ik hem meestal maar een eenzijdige zanger. Maar als Don Alfonso combineert hij verfijning met sarcasme en ironie. Bijvoorbeeld zijn kort recitatief "Non son cattivo comico !" - het kan niet meer toepasselijk zijn - is een geniaal voorbeeld van expressie en klankkleur.

Maar het is dus vooral Sireuil die de hoofdvogel afschiet. Als volgend jaar zijn regie van Pelléas et Mélisande zelfs maar in de buurt komt van deze Cosi, dan zou dat wel eens heel mooi kunnen worden.

Publicatie: woensdag 24 mei 2006 @ 19:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen