ti guarda dal Grande Inquisitor

Grosse Messe in het PSK

Voor de eerste keer kwam het orkest van de Parijse "Opéra" naar Brussel. De vroegere Muntdirigent Sylvain Cambreling leidde het orkest doorheen de Grosse Messe (K. 427) van Mozart... en een symfonie van Bruckner.

Mozart heeft de Grosse Messe niet afgewerkt, het "Agnus Dei" ontbreekt bijvoorbeeld en het "Credo" eindigt na het "Et incarnatus est". Er zitten grote koorpartijen in, die hier door het Tölzer Knabenchor ingevuld werden op niet altijd even juiste of correct klinkende wijze. Alhoewel ze wel een groot dynamisch bereik lieten horen in het "Miserere"... wat qua donkerheid al deed denken aan de later gecomponeerde Don Giovanni.

Van de vier solisten, staan de twee mannen er maar voor spek en bonen bij. De tenor Xavier Mas mag even meezingen in het slottrio van het "Gloria" en voor het slotkwartet van het "Sanctus" kwam daar dan ook nog eens de bas Ilya Bannik bij. Beide zangers stelden niet echt veel voor en gingen min of meer verloren in het orkest.

Aan de vrouwenzijde stonden twee sopranen: Ekaterina Siurina en Christiane Oelze. In hun duet "Domine Deus" konden beide stemmen mooi met elkaar vergeleken worden. Oelze heeft de meer afgeronde en zachte stem met niet altijd even orthodoxe coloratuurtechniek. Siurina klinkt een stuk briljanter met de schittering en hardheid van een diamant, en loepzuivere coloraturen... en zelfs mooie trillers in het "Christe Eleison". Hét moment van de avond was voor mij haar "Et incarnatus est" met schitterend geciseleerde versieringen en verfijnde detailleringen.

Na afloop van de Grosse Messe kregen de uitvoerders een ongelooflijke ovatie die totaal buiten proportie was tot het gepresteerde. Ekaterina Siurina verdient weliswaar alle lofbetuigingen die maar mogelijk zijn, maar de rest van de solisten en het koor kwamen zelfs niet in haar buurt... op een verdienstelijk Christiane Oelze na.

Publicatie: donderdag 18 mei 2006 @ 22:31
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen