ti guarda dal Grande Inquisitor

Spanisches Liederbuch in het PSK

"Tweede keer, goede keer", moeten ze in het Paleis voor Schone Kunsten gedacht hebben. Bijna drie jaar geleden hadden ze al eens een poging ondernomen om Hugo Wolfs Spanisches Liederbuch te laten uitvoeren door Christine Schäfer en Matthias Goerne. Maar toen was Goerne ziek en had Christine Schäfer - toen hoogzwanger van haar eerste kind - solo een overigens schitterend vervangingsrecital gebracht met Eric Schneider aan de piano. Maar gisteren waren ze er wel, en allebei waren ze in topvorm... Schäfers recente tweede zwangerschap heeft trouwens geen hoorbare sporen nagelaten.

Het Spanisches Liederbuch kan bezwaarlijk als een populaire liedcollectie beschouwd worden. Er bestaan amper volledige opnames van en er wordt slechts zelden uit geput voor een liedrecital. Het feit dat het liederboek een kaleidoscoop is van hoogtepunten afgewisseld met minder beklijvende liederen is daarvoor misschien een reden.

Dat gezegd zijnde, vind ik de tien Geistliche Lieder zowat het beste uit deze reeks. Twee hoogtepunten hierin waren Mühvoll komm' ich und beladen en het slotlied Wunden trägst du, mein Geliebter. De reden hiervoor was - niet geheel toevallig - dat beide liederen gezongen werden door Christine Schäfer met haar karakteristieke expressiviteit en stralende, frisse sopraan.

In dit eerste deel bleef Matthias Goerne eerder op de vlakte en klonk hij nogal wollig, alsof hij zijn draai nog niet volledig gevonden had om zijn uitgebreid kleurenpalet ten toon te spreiden. Dat veranderde snel, toen ze bij de Weltliche Lieder aanbeland waren... waar hij zich blijkbaar beter in thuis voelde.

Tijdens de eerste helft van de avond was hoofdzakelijk Matthias Goerne aan het woord, met slechts sporadische interventies van Schäfer (het overbekende knipogende In dem Schatten meiner Locken bijvoorbeeld).

Na de pauze werden de rollen omgedraaid en werd het leeuwendeel van de liederen door Christine Schäfer gebracht. Er werd ook minder "ping-pong" gespeeld, met langere aaneengesloten liedgroepen die door eenzelfde zanger gezongen werden. Het begon bijvoorbeeld met Sagt, seid ihr es om te eindigen met Trau' nicht der Liebe. In deze reeks sleepte Christine Schäfer haar publiek mee in een betoverende uitvoering, waarbij heel de zaal lijkt te verdwijnen. En, in tegenstelling tot voor de pauze, slaagde ze erin met haar vertolking om de hardnekkige kuchers tijdelijk hun adem te laten inhouden.

Een ander hoogtepunt waren de drie liederen Dereinst, dereinst, Tief im Herzen trag' ich Pein en Komm, o Tod, von Nacht umgeben die na elkaar door Matthias Goerne gezongen werden. Hier bereikte hij zijn gekende diepgang met een introspectieve uitvoering.

Aangezien ze dit concert vorige week ook al opgevoerd hebben in Wigmore Hall, kan ik enkel hopen dat ze dit nog eens gaan herhalen in een opnamestudio... als hun respectievelijke platenfirma's tenminste tot een akkoord kunnen komen. Want er is wel degelijk nood aan bijkomende CD-opname van het Spanisches Liederbuch.

Ter info... Matthias Goerne heeft ook een website: matthiasgoerne.de.

Publicatie: zaterdag 1 maart 2003 @ 10:14
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen