ti guarda dal Grande Inquisitor

L'elisir d'amore in Berlijn

De verschillende voorstellingen die ik de afgelopen dagen gezien heb in Berlijn, werden allemaal geplaagd door een vervanging van deze of gene zanger. In de voorstelling van L'elisir d'amore aan de Staatsoper was dat niet anders...

Maar dit was wel de meest spijtige afzegging. De rol van Nemorino zou gezongen worden door Rolando Villazon, maar hij bleek dus "ziek" te zijn... Hij werd vervangen door Pavol Breslik, die we kennen van Cosi, en die pas later op het seizoen de rol van Nemorino zou zingen. Ik kan me voorstellen dat een zanger liever onder andere omstandigheden het podium betreedt... en niet voor een publiek waarvan de helft of zo hoopte om Villazon te horen.

Bij zijn openingsaria "Quanto è bella" leek hij alles nog onder controle te hebben, maar toen hij op het einde van het eerste duet met Adina "Chiedi all' aura lusinghiera" zijn hoge noot op dramatische wijze totaal miste, leek zijn zelfvertrouwen ook mee te verdwijnen. Daarna speelde hij de rest van de voorstelling op veilig... geen hoge noten als hij ze kon vermijden, en degene die hij niet kon vermijden zong hij met opvallend veel kopstem. Ik hield dan ook mijn hart vast voor "Una furtiva lagrima". Sommige inzetten waren aarzelend onzeker en het leek alsof hij niet durfde doorzingen en zich constant inhielt, maar geleidelijk aan groeide hij en bracht de aria tot een goed einde. Het applaus dat hij daarna kreeg, deed hem zichtbaar goed... waarna hij de rest van de voorstelling - alhoewel de opera dan al ver voorbij is - toch nog in grote stijl kon afronden.

De twee andere mannelijke zangers waren ver van perfect. Alfredo Daza (Belcore) zong het eerste bedrijf vooral met een luide stem. Voor het tweede bedrijf leek hij uitgezongen te zijn en klonk alles een stuk kleinschaliger. Echt mooi of stijlvol was het niet, en hij kwam iets te vaak in de buurt van brullen. Natale de Carolis zong op zich wel een interessante Dulcamara, maar was niet echt uitzonderlijk. Zijn openingsscène werd trouwens gekenmerkt door een incident met de dirigent Gustavo Dudamel nadat die een te late inzet had gegeven, waardoor het begin van "Benefattor degl' uomini" een rommel van jewelste was. Tijdens die aria loopt Dulcamara over een smalle brug tussen het orkest en het publiek terwijl hij snoepjes of zo iets in het publiek gooit... en hij gooide er ook zo een naar het hoofd van de dirigent... geen echt professioneel gedrag.

De enige waar ik wel over de volledige lijn tevreden over was, was Anna Samuil in de rol van Adina. Vooral haar "Prendi, per me sei libero" was prachtig gekarakteriseerd, met zelfs een mooi messa di voce om mee te beginnen. Volgend jaar is ze nog in aantal rollen te horen in Berlijn (o.a. Fiordiligi, Violetta en Alice Ford) en dat zou best de moeite kunnen zijn.

Over de enscenering van Percy Adlon kan ik kort zijn. Het stalen decor met witte geschilderde bergen doet heel koel aan. Hij is tevens naar Bergamo getrokken om inspiratie op te doen, en hij is teruggekomen met het idee om het koor met carnavalmaskers en feesthoedjes uit te rusten. Het acteerwerk van de koorleden is in het beste geval klungelig te noemen, maar meestal gewoon belachelijk. Tijdens sommige aria's vult hij de achtergrond op met allerlei "leuke" vondsten... zoals mensen die met een brancard rondlopen of die met een tot ligfiets omgebouwde badkuip rondfietsen. Echt grappig of boeiend was het allemaal niet.

Publicatie: dinsdag 25 april 2006 @ 15:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen