ti guarda dal Grande Inquisitor

La donna del lago in Luik

Rossini en Rossini-specialist Alberto Zedda zijn een vaste waarde in de opera van Luik... dit seizoen is daar La donna del lago te horen.

De opera wordt onderworpen aan een nietszeggende, statische productie door Claire Servais. Er zijn een aantal mooie beelden, zoals de vlekkerige belichting die in het eerste bedrijf de indruk geeft dat Elena - "la donna" uit de titel - over het water loopt... of in het tweede bedrijf het typische licht van een bos suggereert. Maar daarnaast wordt er een mengelmoes van kostuums gebruikt. Zo krijgen de rebellen middeleeuws aandoende kilts te dragen, lijken de aanhangers van de koning Giacomo V weggelopen te zijn uit de hofhouding van de Spaanse Keizer Karel V en veranderen ze op het einde van de opera in een negentiende-eeuws operapubliek, dat aandachtig Elena's bravoure-aria "Tanti affetti" volgt. Elk afzonderlijk is het wel mooi, maar alles samen ontbreekt de eenheid.

De muziek moet dan een en ander compenseren, maar dat lukt maar met mondjesmaat. Het duurt bijna drie kwartier voor de opera enigszins op gang geraakt...

De zangers die Alberto Zedda meegebracht heeft, behoren nochtans tot de specialisten in het genre, met op kop de Amerikaanse tenor Rockwell Blake. Zijn virtuositeit en adembeheersing zijn technisch indrukwekkend. Maar je houdt van de klank van zijn stem... of niet. Ik hou er dus niet van. Iano Tamar daarentegen heeft een heel mooi donker timbre en haar Elena was dan ook meer dan de moeite waard, alhoewel ze in het begin wat tijd nodig had om op gang te komen. De mezzo Daniela Barcellona zong de rol van Malcolm. Haar midden en hoog register zitten goed, maar haar laag register klinkt gefabriceerd alsof het van nature niet zo is; het is ook een heel donkere stem. Haar grote aria "Mura felici" was over het algemeen goed en correct uitgevoerd, maar haar coloraturen misten een logische samenhang.

Deze productie wordt op 1 maart rechtstreeks uitgezonden op La Deux en op Musique 3, en is op 5 maart nog concertant mee te maken in het PSK.

Publicatie: woensdag 26 februari 2003 @ 20:57
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen