ti guarda dal Grande Inquisitor

Geraldine McGreevy in deSingel

Voor het recital van de Britse sopraan Geraldine McGreevy zat het publiek weer op het podium van deSingel, net zoals voor het recital van Caroline Melzer. Ik blijf het een ideale opstelling vinden voor dit soort recitals.

Geraldine McGreevy was eerder al te horen in Der Zwerg in de Munt en ze blijkt ook een heel goede liedzangeres te zijn. Ze heeft een heel homogene stem die ook in de hoogte vol en rond blijft klinken, ongeacht of ze piano of forte zingt. Haar Duitse en Franse uitspraak is voorbeeldig en het essentiële contact met het publiek is ook aanwezig. In haar interpretaties maakt ze volop gebruik van wijzigende gezichtsuitdrukkingen, zonder dat het storend wordt... ook al zit je bijna op haar schoot.

De eerste helft van het recital bestond uit meezingers van Schubert. Heel opvallend was haar vertolking van Gretchen am Spinnrade, die heen en weer slingerde tussen waanzin en angst. Het leek op Lucia di Lammermoor die Erlkönig zong, wat op zijn minst een originele benadering genoemd kan worden. Voor de rest waren haar uitvoeringen klassieker waarin ze haar muzikaliteit toonde door licht met rubato te spelen. Het enige spijtige was dat haar pianist Graham Johnson niet altijd meewilde. Als een koppige ezel speelde hij telkens verder zonder aandacht te schenken aan deze of gene vertraging van McGreevy om de tekst van bijvoorbeeld Ganymed wat meer te laten ademen. Ook in de introductie van Die Sterne waren geen "blitzende" sterren te horen, maar leek het meer op het begin van een stevig wandellied.

Na de pauze had Graham Johnson zijn draai teruggevonden met in de eerste plaats vijf liederen van Gabriel Fauré. Geraldine McGreevy heeft deze liederen ook opgenomen en zijn gespreid te vinden op twee van de vier Fauré-CD's bij Hyperion (ook met Graham Johnson, en nog een half dozijn andere zangers). Ik vond vooral Tristesse zeer geslaagd. Zoals gezegd is haar Franse uitspraak fantastisch, maar in dit lied kwam daar plotseling een heel andere - vastberaden maar toch zachte - klank bij.

Centraal in de Goethe-Lieder van Hugo Wolf stond zijn versie van de Mignon-Lieder in een betoverende en magische uitvoering van McGreevy. Voor haar bisnummer bleef ze bij Wolf, met Mörikes Im Frühing.

Publicatie: donderdag 20 april 2006 @ 17:55
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen