ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Ring des Nibelungen in Keulen

In 2000 werd in Keulen de aftrap gegeven voor wat later de "ecologische Ring" van Robert Carsen zou worden. Elk jaar kwam er een deel bij tot in het seizoen 2004-2005 de volledige Ring des Nibelungen als cyclus opgevoerd werd. Dit seizoen stonden er ook twee cycli op het programma. Vorige maand werd de Ring opgevoerd over twee weekends... maar afgelopen weekend deden ze het op één weekend met de twee eerste opera's op zaterdag en de laatste twee op zondag, een "Bühnenfestspiel für ein Wochenende" als het ware.

Zo'n Ring-marathon krijgt al snel de sfeer van een evenement als je op twee dagen volledig ondergedompeld wordt in Wagners muziek. A priori leek het een onmenselijke opdracht om zo'n weekend door te komen, maar uiteindelijk merk je niets van de uitputting. Iedereen in de zaal was super-geconcentreerd, er werd amper gekucht, op het einde van elk bedrijf liepen de emoties hoog op met golven van ovaties. Kortom, er hing een ongelooflijke ambiance waar moeilijk weerstand aan te bieden valt.

De Keulse opera probeerde het de bezoekers ook zo comfortabel mogelijk te maken. Zo hadden ze catering voorzien, voor wie écht geen zin had om tussen twee voorstellingen even naar buiten te gaan om een restaurant op te zoeken. Tijdens de pauzes was er zelfs een massage-lokaal voorzien en er werden tai-chi-sessies georganiseerd voor elke tweede voorstelling van de dag.

Wie zeker dergelijke relaxatiemomenten kon gebruiken, was de dirigent Markus Stenz, die bijna 15 uur lang het overuren kloppende orkest voortstuwde in een - naar mijn gevoel - redelijk snelle uitvoering. Hij gaf kleur en sfeer aan de intiemere momenten, maar tijdens de grote opzwepende momenten liet hij de teugels vieren, wat zeker bijdroeg tot het oplopen van de bloeddruk bij het publiek. Wat de zangers betreft, waren de grote rollen dubbel bezet, dus met twee Wotans, twee Brünnhildes en twee Siegfrieds.

In Das Rheingold was het weer Loge (Hubert Delamboye) die de show stal, samen met de Alberich van Oskar Hillebrandt. Anne Pellekoorne maakte ook een opgemerkte interventie als Erda. Phillip Joll was een zwakke Wotan, met een moeizaam projecterende stem. Bij de reuzen geeft Andreas Hörl een mooie klank aan Fasolt, alleen spijtig dat de intonatie vaak niet mee wil. Dalia Schaechter overtuigde nog niet echt als Fricka.

Ik vermoed dat ze haar krachten spaarde voor de avondvoorstelling, want haar Fricka in Die Walküre was wel schitterend. De Wotan was nu Albert Dohmen. Hij heeft wel de uitstraling van Wotan, maar ontgoochelde toch enigszins o.a. met een weinig boeiend afscheid van Brünnhilde. Jayne Casselmann was een degelijke Brünnhilde, zonder echt groots te zijn. Maar hét koppel in Die Walküre bestaat natuurlijk uit Siegmund en Sieglinde en die zongen een ongelooflijk eerste bedrijf. Thomas Mohr heeft een heldere stem met een perfecte dictie... hetzelfde geldt voor de wat metaalachtige klinkende Kirsten Blanck. Het resultaat waren momenten waar de vonken afsprongen.

Zondag, 10 uur... Siegfried... een mens kan zich een rustigere zondagochtend voorstellen. Phillip Joll is er terug als Der Wanderer. Maar om die ochtend door te komen, moet je kunnen rekenen op een stevige Siegfried en Mime. In het eerste bedrijf was dat echter niet het geval. Stefan Vinke geraakte moeilijk voorbij het orkest... het zal voor hem ook vroeg geweest zijn. Maar desalniettemin kreeg hij wel een onwaarschijnlijk applaus... als Keulenaar is hij vermoedelijk zowat een lokale held. In het tweede bedrijf met de draak (Dieter Schweikart) stond hij er plots wel met een schitterende tenorale ping in zijn stem (in het eerste bedrijf klonk hij nog baritonaal donker). In de slotscène met Brünnhilde (Barbara Schneider-Hofstetter klonk beter dan Casselman) wisselde hij tussen die twee modi. Wat bij hem opvalt, is zijn gevoel voor humor waarmee hij Siegfried speelt. Martin Finke is al een paar jaar op pensioen, na meer dan 30 jaar in de Keulse opera gezongen te hebben... maar hij kwam nog eens terug voor Mime en werd dan ook op een te verwachten manier geovationeerd.

Götterdämmerung was op vocaal vlak het kneusje van de Ring... in de eerste plaats omwille van Albert Bonnema - de prins van het malcanto - als de "oude" Siegfried. Als hij twee noten juist na elkaar brult, dan is dat puur toeval. Hij kan ook geen meter acteren, wat na de flitsende Siegfried van Stefan Vinke een serieuze domper is. Jayne Casselman ging verder zoals ze twee opera's eerder als Brünnhilde begonnen was... kwestie van alles te sparen voor haar groot slotmoment. Samuel Youn was een saaie Gunther (ook niet altijd even juist gezongen). En Philip Kang was zo mogelijk nog saaier als Hagen. Er ging geen dreiging van hem uit en zong zonder expressie... als je dat vergelijkt met Oskar Hillebrandt, die hem als Alberich tijdens de droomscène komt opjutten, is het verschil frappant.

In zijn geheel is zo'n Ring-weekend een prachtige ervaring die blijft nazinderen, ondanks een aantal mindere punten, maar toch ook veel mooie momenten. Wie het ook eens wil meemaken... naar verluidt gaan ze volgend seizoen weer zo'n weekend organiseren.

Publicatie: maandag 3 april 2006 @ 11:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen