ti guarda dal Grande Inquisitor

De Munt 2006-2007

De Munt heeft haar nieuw seizoen aangekondigd. Het is tevens het laatste seizoen met Bernard Foccroulle aan het roer, voor hij naar Aix vertrekt en Peter De Caluwe zijn intrek neemt in Brussel.

Het seizoen begint en eindigt met twee hernemingen van Mozart-opera's. In het begin van het seizoen is dat Die Entführung aus dem Serail in de enscenering van Christof Loy. Er is een dubbele bezetting voorzien waarin vooral de eerste bezetting met Marlis Petersen als Konstanze en Pavol Breslik als Belmonte er boeiend uitziet. Op het einde van het seizoen doen ze nog maar eens Die Zauberflöte... ook met een dubbele bezetting, waarvan vooral de tweede bezetting mij aantrekt omwille van Hélène Guilmette als Pamina en met de Sarastro van Alfred Reiter als bonus. En terwijl William Kentridge toch in de buurt is, hernemen ze ook nog een paar keer zijn productie van Il ritorno d'Ulisse.

De twee grote kleppers komen nog voor Nieuwjaar. Om te beginnen komt er een nieuwe productie van Tristan und Isolde, geregisseerd door Yannis Kokkos. Tristan en Isolde worden respectievelijk gezongen door John Keyes en Iréne Theorin... twee namen die me niet meteen iets zeggen. Voor König Marke komt Franz Hawlata en Lilli Paasikivi is Brangäne.

De eindejaarsproductie is La traviata in de luxueuze productie van Karl-Ernst & Ursel Herrmann, die nog dateert uit het Mortier-tijdperk. Ook hier worden twee bezettingen voorzien met Virginia Tola en Elzbieta Szmytka als Violetta en James Valenti en Marius Brenciu als Alfredo. Voor Germont zijn er zelfs drie zangers... José Van Dam, Vladimir Chernov en Tassis Christoyannis.

Dan zijn er nog twee opera's, die ik totaal niet ken, maar die wel regelmatig opduiken in het repertoire van andere operahuizen... en waar ik dan ook naar uitkijk. Richard Jones zal Prokofievs De vuurvogel ensceneren. En de bezetting van Stravinsky's The Rake's progress ziet er redelijk impressionant uit met Laura Claycomb (Anne Trulove), Charles Castronovo (Tom Rakewell), William Shimell (Nick Shadow) en Dagmar Peckova (Baba the Turk).

Volgend seizoen kunnen we ons ook verwachten aan twee wereldcreaties. L'Uomo dal fiore in bocca van Luc Brewaeys wordt gekoppeld aan Monsieur Choufleuri restera chez lui le... van Offenbach. De Offenbach-operette wordt uitsluitend door Belgische zangers bezet met o.a. Michel Trempont, Yves Saelens en Lionel Lhote. De tweede wereldcreatie is Frühlings Erwachen van Benoît Mernier naar een toneelstuk van Wedekind. De regie is in handen van Vincent Boussard.

De Munt wijkt ook een paar keer uit naar andere zalen. Zo zal het oratorium La vergine dei dolori van Scarlatti in het Théâtre National in scène gezet worden. Verder zijn er ook nog drie concertante voorstellingen in het PSK. Samson et Dalila met Olga Borodina en Carl Tanner lijkt me iets om niet te missen. Hetzelfde geldt voor Tancredi met o.a. Bernarda Fink (Tancredi) en Rosemary Joshua, alhoewel het een verrassing is om te zien dat René Jacobs zich aan Rossini waagt. Nog meer belcanto zal (hopelijk) te horen zijn in I Puritani, alhoewel Désirée Rancatore als Elvira me niet echt hoopvol stemt. Antonino Siragusa heeft de ondankbare taak om Arturo te zingen.

Voor de wereldcreaties wordt het natuurlijk afwachten, maar desalniettemin ziet het Muntseizoen er helemaal niet slecht uit. Ik kan spijtig genoeg niet hetzelfde zeggen over de Lied-recitals.

In oktober komt Larissa Gergieva met zes Mariinsky-zangers alle liederen van Shostakovitch uitvoeren, gespreid over drie opeenvolgende recitals. Ik vrees dat de verzadiging zeer snel zal optreden. De tenor Pavol Breslik en de alt Qiu Lin Zhang zullen een heel recital met Tsjechische muziek brengen van Janacek, Smetana, Dvorak en Martinu... kan interessant zijn. De "credentials" van Monica Bacelli en Carlos Alvarez als liedzanger staan nog altijd in vraag en het recital met Dorothea Röschmann is uiteraard absoluut te vermijden. Het enige wat overblijft, is Matthias Goerne met een Brahms-programma (weliswaar in het PSK) en Violeta Urmana met Berlioz en Strauss.

Anderzijds kan de keuze van Natalie Dessay voor het Vriendengala als één van de meest geïnspireerde beslissingen gecatalogeerd worden... Covent Garden heeft trouwens ook net haar seizoen aangekondigd, en daar zal ze optreden in La fille du régiment (een roldebuut)... met de Vriendengala-zanger van dit seizoen, Juan Diego Florez.

Publicatie: dinsdag 28 maart 2006 @ 22:21
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen