ti guarda dal Grande Inquisitor

Dmitri Hvorostovsky in De Munt

Het recital van bariton Dmitri Hvorostovsky en de pianist Ivary Ilja in de Munt begon niet helemaal zoals verwacht. Tijdens het eerste deel van de avond zouden ze liederen van Tchaikovsky en Mussorgsky brengen, maar dat werd op het laatste moment gewijzigd.

In de plaats kregen we de Michelangelo-sonetten van Shostakovitch (Opus 145). Het klonk op zijn minst interessant, maar ik vermoed dat er weinig mensen in het publiek zaten die vertrouwd waren met deze 11 liederen. Het zijn in allegeval niet het soort liederen dat je graag zonder voorbereiding als een koude douche over je heen gestort krijgt. Het leek allemaal wel geëngageerd gebracht te worden, maar het zou interessanter geweest zijn als ik tenminste geweten zou hebben waarover het ging.

Na de pauze stond er, om te beginnen, Duparc op het programma. Een Russische bariton die Duparc zingt, is effectief zo onwaarschijnlijk als het klinkt. Zijn Frans klinkt alsof hij op een tennisbal staat te kauwen. Hij zong Soupir op dezelfde manier als de Phidylé die hij ervoor zong... inclusief een brede glimlach. Voor Phidylé kan ik dat nog begrijpen, alhoewel er niet veel arcadische sfeerschepping waar te nemen viel... maar voor Soupir is dat wel enigszins ongepast. De ballade Le manoir de Rosemonde was zo goed als onverstaanbaar. Extase was nog redelijk goed, omdat hij daar vooral op zijn oneindig legato en onwaarschijnlijke ademcontrole kon rekenen. Maar de details van de nachtmerrie La vague et la cloche waren ook niet aan hem besteed.

De laatste groep liederen was wel fantastisch. Dat waren zes liederen van Rakhmaninov en daarin voelde hij zich duidelijk thuis. De liederen hingen ook thematisch aan elkaar rondom een eenzame, verlaten ziel. De inleving en de grote boog was nu wel duidelijk.

Voor de bisnummers schakelde hij over op wat Italiaanse liedjes, zoals Parlami d'amore, Mariù en het Credo van Iago...

Publicatie: maandag 27 maart 2006 @ 22:13
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen