ti guarda dal Grande Inquisitor

La Veuve Joyeuse in Luik

Na de Engelse The merry widow van het BLOC en de origineel Duitse Die lustige Witwe van de Vlaamse Opera, is de Opéra de Wallonie het derde gezelschap die de 100e verjaardag van deze operette viert. Zij doen het met de Franse La veuve joyeuse, de versie die in 1909 in Parijs gecreëerd werd.

Deze versie wijkt hier en daar lichtjes af van de originele versie. Het eerste wat opvalt zijn de namen... Hanna Glawari heet nu Missia Palmieri en Valencienne werd omgedoopt in Nadia. Maar ook muzikaal en dramatisch zijn er een paar aanpassingen, alhoewel ik niet weet of die uit 1909 stammen of dat het wijzigingen van het productieteam zijn. Zo zingt Valencienne/Nadia bijvoorbeeld niet mee in de grisetten-scène. Het laatste bedrijf speelt zich effectief af bij Maxim's en niet in een nagebouwd decor van het etablissement, wat de rol van Hanna karakterieel een beetje armer maakt.

Foto

De productie is - net zoals Le comte Ory - ontsproten aan de fantasie van Jérôme Savary. Hij gaat wel niet zo ver als in Le comte Ory, maar ook hier speelt hij graag met oplichtende lampjes... deze keer in de ogen van het schilderij van de president van "Marsovie", die telkens oplichten als het schilderij gegroet wordt... na de twintigste keer is die grap wel versleten. Voor het derde bedrijf voegt hij een volledig dansspektakel toe. Het is alles bij elkaar wel een leuke en onderhoudende voorstelling, die vooral op entertainment mikt, maar minder de psychologische kantjes weergeeft.

Ze zijn ook creatief omgegaan met de dialogen en aan het publiek te horen moet het zelfs grappig geweest zijn. Maar ze gebruikten af en toe ook allerlei Franse en/of Waalse dialecten, wat de begrijpbaarheid voor niet-Franstaligen er niet op verbeterde (er was ook geen boventiteling).

De volledig Franstalige bezetting was over het algemeen degelijk en op sommige punten zelfs beter dan die van de Vlaamse Opera.

Michelle Canniccioni zong Missia Palmieri. Door de dialogen met een zwaar Engels accent te spelen, trad ze in voetsporen van de eerste Missia, Constance Drever. Haar stem is op zich wel redelijk goed, maar ik vond haar (gezongen) Frans vaak onbegrijpelijk. Volgende maand komt ze terug als Marguerite in Faust. Ondanks een stem en een partij die hoger ligt, was Sophie Haudebourg als Nadia bijvoorbeeld beter te verstaan. Vocaal is ze ook geen hoogvlieger, maar ze voldeed.

Over de twee mannelijke hoofdrollen was ik wel tevreden. Vooral de Québecois Jean-François Lapointe is een uitmuntende Danilo (hij zingt volgende maand Valentin). Maar ook Florian Laconi had geen problemen met de rol van Camille. Zijn stem klinkt wel iets minder gesmeerd dan toen hij hier Don Ramiro zong.

Publicatie: woensdag 22 maart 2006 @ 19:10
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen