ti guarda dal Grande Inquisitor

José Van Dam in Gent

Voor zijn liedrecitals put José Van Dam meestal uit een beperkt repertoire van liederen van Schumann, Duparc, Poulenc, Debussy, ... En ik heb dan ook het meeste wel al eens gehoord, behalve zijn Winterreise. Maar in de Gentse Opera was het eindelijk zo ver, waar hij samen met Maciej Pikulski doorheen de winterse sneeuw ploeterde.

De dooddoener dat een zanger in Liedrecitals niets kan verbergen, werd gisteren nog maar eens duidelijk. De beperkingen van de stem van José Van Dam waren gisteren overduidelijk. De lijnvoering is niet meer helemaal juist. De lage noten zijn bijna onhoorbaar, wat hij in sommige gevallen - zoals bij 'Scheidegruss' in "Auf dem Flusse" - oplost door voor de hogere optie te kiezen. Het was ook de eerste keer dat ik hem een recital zag geven achter een pupiter met de tekst of partituur als geheugensteun.

Zijn vocale beperkingen hebben ook zijn interpretatie gekleurd. Hij tekent een aanvankelijk verbitterde Wanderer. In het tweede deel slaat dit om in verdriet - zij het met nog een kortstondige bittere noot in "Die Nebensonnen" - met pas een resolutie op het einde. Met "Der Leiermann" slaat hij definitief een blad om en begint hij aan een nieuw hoofdstuk van zijn leven als hij samen met de orgeldraaier op weg gaat.

Er was wel degelijk veel te genieten, maar pas in het tweede deel van de liedcyclus... een onverwacht teder slot van "Der Lindenbaum" niet te na gesproken. Het was met "Die Post" dat hij enigszins op gang kwam - ondanks een foute inzet halverwege het lied die hij parlando probeerde bij te benen - om vanaf "Der stürmische Morgen" aan een groots slot te werken met enkel nog een dipje tijdens "Mut". Hij koos ook voor redelijk extreme tempi... de trage liederen waren net wat trager dan gewoonlijk en de snelle liederen waren opvallend snel.

Maciej Pikulski was zoals gewoonlijk zijn trouwe pianist... een beetje té trouw naar mijn smaak. Hij volgt slaafs alles wat José Van Dam doet en lijkt niet veel eigen inbreng te hebben, waardoor veel pianistieke details verloren gingen.

Het publiek, dat de zaal tot op het vijfde balkon vulde, was ook weer in vorm met overdadig gekuch, gesnotter en gehoest, een GSM die afging tijdens "Die Wetterfahne" en zelfs een aantal mensen die het nodig vondt om na "Gute Nacht" te applaudisseren. En natuurlijk was er ook weer iemand die even wou duidelijk maken dat hij wist dat het gedaan was om meteen na de laatste noot te beginnen applaudisseren. Heel het recital werd ook op video opgenomen... en klara was er ook om het recital te capteren voor uitzending op 3 april.

Publicatie: donderdag 16 maart 2006 @ 8:21
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen