ti guarda dal Grande Inquisitor

Jakob Lenz in deSingel

Muziektheater Transparant trekt de komende maand doorheen Europa met de kameropera Jakob Lenz die Wolfgang Rihm in 1977 gecomponeerd heeft. Ze gingen van start in deSingel om, via Brussel, Kopenhagen en Luxemburg half april te eindigen in Parijs.

De opera vertolkt de waanzinnig wordende dichter Jakob Lenz, een tijdgenoot van Goethe. De muziek wordt af en toe onderbroken door een stem die vertelt over Lenz' omzwervingen doorheen de bergen. Het is een soort kapstok waar de verschillende scčnes aan opgehangen worden. Het is daarbij irrelevant of die scčnes echt gebeuren - zoals de ontmoeting met de dominee Oberlin - of dat het de herinneringen van Jakob Lenz zijn, terwijl hij als een "Wanderer" rondtrekt. De sobere regie van Caroline Petrick geeft daar ook geen echt antwoord op.

Wolfgang Rihm heeft de muziek geschreven voor een kleine bezetting: een paar koperblazers, een viertal houtblazers, slagwerkers, drie cello's en een klavecimbel, allemaal leden van de Beethoven Academie onder leiding van Alejo Pérez. Naast de drie solisten zijn er nog acht zangers die als koor - "de mensen" - optreden.

Rihms muziek klinkt uiteraard modern, maar is toch meeslepend. Voor de drie zangers bedenkt hij een eigen zangstijl... waarbij de rol van Jakob Lenz, die dubbel bezet is (ik hoorde Hans Gröning), alle mogelijke uitdrukkingsvormen gebruikt. Gezien zijn waanzin is het niet onlogisch dat hij spreekt, roept, fluistert... en ook zingt. Soms is het lyrisch, soms met grote intervallen die hem dwingen om borst- en kopstem van de ene op de andere noot af te wisselen.

De dominee Oberlin, gezongen door Marek Gasztecki, klinkt dan weer totaal anders. Hij heeft eigenlijk maar één uitdrukking. Hij zingt constant in de lagere regionen van zijn basstem en geeft daarmee muzikale vorm aan zijn standvastigheid, betrouwbaarheid en steun. Ook Lenz' vriend Kaufmann zingt op een normale manier. Deze rol werkt gezongen door Lorenzo Caróla - niet onbekend van kleinere rolletjes in De Munt - maar ik vond hem iets minder overtuigend dan de twee andere zangers.

De opera werd opgevoerd op de "Kleine tribune" van de Rode Zaal, waar plaats is voor ongeveer 200 personen. Daardoor zit je als publiek bovenop het gebeuren, wat zeker bijgedragen heeft tot de intensiteit en de betrokkenheid. De komende weken zijn er nog kansen genoeg om de voorstelling ergens in Vlaanderen te zien. Laat de "moderne" partituur je niet afschrikken... het is een aanrader.

Publicatie: donderdag 9 maart 2006 @ 22:53
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen