ti guarda dal Grande Inquisitor

Camilla Tilling in De Singel

De zaal van De Singel was zaterdagavond maar half gevuld voor de jonge Zweedse sopraan Camilla Tilling en de pianist Roger Vignoles. Het was nochtans een klassiek liedrecital, met hier en daar toch een paar verrassingen.

Voor de pauze zong ze selecties uit twee liederboeken; eerst uit Myrthen, Robert Schumanns cadeau aan zijn Clara, en vervolgens uit het Italienisches Liederbuch van Wolf. Na de pauze zong ze minder gekende liederen van Richard Strauss.

Camilla Tilling zingt met een heldere sopraanstem en de interpretatieve inleving van een volleerde liedzangeres. Ze geeft elk lied zijn eigen inkleding en benadert elk lied als een apart verhaal, waarbij ze alle mogelijke technische middelen aanwendt. Hierdoor boeit ze van begin tot einde en wordt haar liedrecital geen saaie potpourri van bekende en minder bekende werken.

De Schumann-liederen bestonden grotendeels uit het ijzeren repertoire met liederen als Widmung en Die Lotusblume. Ze eindigde dat groepje met de knipoog van Rätsel, waarmee ze ook bewijst dat ze humor kan binnenbrengen in een liedrecital en - belangrijker - ook kan overbrengen op het publiek. Daarmee is dan de toon gezet voor het vervolg met de Wolf-liederen.

Liederen van het Italienisches Liederbuch uit hun context rukken is een heikele zaak. Wanneer de selectie - zoals hier - als een doorlopende reeks liederen uitgevoerd wordt, zonder nauwelijks een pauze tussen twee liederen, dan botst het soms wel eens. Op papier ziet het er wel leuk uit om bijvoorbeeld Auch kleine Dinge en Mein Liebster ist so klein op elkaar te laten volgen, maar in de praktijk "klinkt" het niet. Wat niet wegneemt dat Tilling ze met de nodige charme gezongen heeft.

Mijn standpunt dat Richard Strauss nauwelijks liederen geschreven heeft die het uitvoeren waard zijn, is ondertussen wel bekend. De Drei Lieder der Ophelia zijn - wat mij betreft - een typisch voorbeeld van hoe nietszeggend Strauss' liederen kunnen zijn. Ik hield dan ook mijn hart vast voor de reeks onbekendere liederen die erna kwamen. Maar ik was aangenaam verrast dat Camilla Tilling erin slaagde om sommige van die liederen niet als Strauss te laten klinken. Du meines Herzens Krönelein klonk bijvoorbeeld heel Wolfiaans. En Mein Auge was een ontdekking en kan toegevoegd worden aan het lijstje met het handvol aanvaardbare Strauss-liederen.

Achteraf gezien, was het spijtig dat er maar zo weinig liefhebbers op dit recital waren afgekomen... want Camilla Tilling verdient het om meer gehoord te worden als liedzangeres.

Publicatie: zondag 9 februari 2003 @ 20:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen