ti guarda dal Grande Inquisitor

Bach-cantates in het PSK

Het Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe laten de grote zaal van het PSK weer bijna vollopen voor een concert met Bach-cantates over zondaars, pijn en boete. Het bindend element tussen de twee delen van het concert was de cantate Nimm von uns, Herr, du treuer Gott, die zowel door Bach (BWV 101) als door Buxtehude (als een pure koorcantate, BuxWV 78) getoonzet werd.

Bij de solisten vinden we overwegend de bekende Herreweghe-zangers. Peter Kooij zingt de baspartij in zijn typische ongeïnspireerde stijl... de noten worden allemaal gezongen, maar ik bespeur weinig tekstduiding. Jan Kobow is een tenor waar ik meestal niet veel van verwacht. Zijn stem projecteert moeizaam en zijn hoogte straalt niet echt, maar gisteren verraste hij mij toch. De manier waarop hij bijvoorbeeld het lange recitatief "So klage, du zerstörte Gottesstadt" uit de cantate Schauet doch und sehet, ob irgend ein Schmerz sei (BWV 46) zong, was hoogst aangrijpend. Maar ook zijn andere interventies lieten me niet onberoerd... ondanks zijn beperkingen.

Bij de dames is het allemaal pure klasse. Van Ingeborg Danz verwacht ik uiteraard niets anders, met o.a. een integere vertolking van "Doch Jesus will auch bei der Strafe der Frommen Schild und Beistand sein" uit diezelfde Cantate 46, origineel bezet met enkel twee blokfluiten en hobo. Wel spijtig dat net tijdens die aria iemand onwel werd in de zaal wat voor wat afleiding zorgde.

Carolyn Sampson ontdekte ik anderhalf jaar geleden toen ze in deSingel Messiah zong. Ik keek dan ook uit naar haar solocantate Mein Herze schwimmt im Blut (BWV 199). Het begin was nog wat onderkoeld, maar plots brak ze open. Dat punt is perfect te lokaliseren in haar eerste aria met de lijn "Die Augen heisse Quellen". Van dan af was het ijs gebroken en bracht ze een gevoelige cantate met veel inleving en tekstexpressie. Haar stem is net niet té wit en benadert daarmee voor mij bijna de perfecte kleur voor dit repertoire. Ook haar gelaatsuitdrukking verraadt wat ze zingt. Zonder dat ze daarin overdrijft, zie je de vreugde, het verdriet of het berouw op haar gezicht gereflecteerd.

Ingeborg Danz en Carolyn Sampson zongen ook nog eens samen in het slotduet "Gedenk an Jesu bittern Tod" van de cantate Nimm von uns, Herr, du treuer Gott waarmee de avond afgesloten werd. Het moment dat Carolyn Sampson haar stem bij die van Danz voegt, was een hemels moment... dat enkel kan vergeleken worden met het moment in het openingskoor van de Matthäus-Passion als het kinderkoor plots doorheen de textuur van het dubbelkoor breekt.

Publicatie: zaterdag 25 februari 2006 @ 9:46
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen