ti guarda dal Grande Inquisitor

Juan Diego Flórez in De Munt

Bij sommige concerten zijn de verwachtingen zo hoog gespannen dat ze haast onrealistisch zijn... Maar sommige concerten lossen effectief die verwachtingen in. Het Gala van de Vrienden van De Munt was er zo een. Als je de tenor Juan Diego Flórez uitnodigt, dan weet je wat je kan verwachten: hoge noten en coloraturen. En dat is exact wat hij ons gaf... en nog wat meer.

De verwachtingen voor zijn openingsaria waren bij mij echter niet zo hoog. Tamino's Bildnis-aria ligt zeker niet binnen zijn normaal repertoire. Zijn Duits blijkt echter beter te zijn dan verwacht, maar een paar inzetten net onder de toon waren wel onverwacht. Met Don Ottavio's Il mio tesoro bleef hij bij Mozart, maar komen we al dichter bij zijn natuurlijk (Italiaans) habitat. Met deze aria maakte hij indruk met zijn ongelooflijke ademtechniek. De meeste tenors die naam waardig, zingen tegenwoordig "Cercate di asciugar" in één adem... maar toen hij ook "Nunzio vogl'io torna-a-a-a-a-a-a-a-a-a-ar" in één keer zong, lag zo ongeveer het hele publiek aan zijn voeten. Je zit gewoon te wachten tot wanneer hij naar adem hapt, en dan blijkt dat niet nodig te zijn... sterk.

De hoge noten en belcanto-lijnen kwamen de eerste keer met E' serbato a questo acciaro van Bellini en Donizetti's Spirto gentil. Ik blijf nog wel met de vraag zitten of hij ook trillers kan zingen. In die aria van Fernado zijn er momenten waar een triller op een natuurlijke manier kan ontstaan, maar ze bleven achterwege. Hij rondde af met twee Rossini-aria's... en dan komt hij pas echt thuis waarbij je van de ene verbazing in de andere valt, omwille van de combinatie van stemcontrole, het gemak waarmee hij hoge noten de zaal inslingert en al die kleine nootjes zingt. Met zijn eerste bisnummer - Almaviva's Ah il più lieto - zette hij nog eens de puntjes op de i.

Het is trouwens ook opvallend dat, ondanks zijn hoge extensie, hij toch ook aan andere kant van zijn tessituur nog redelijk resonant klinkt. Daarom misschien dat hij zich met zijn tweede bisnummer La donna è mobile aan Verdi waagt, inclusief lang aangehouden hoge si-bemol (?). Het is misschien op het randje van de goede smaak, maar het is wel opwindend... een staande ovatie was dan ook onvermijdelijk.

Publicatie: vrijdag 17 februari 2006 @ 23:40
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen