ti guarda dal Grande Inquisitor

Caroline Melzer in deSingel

De pianist Irwin Gage is momenteel in deSingel voor een weekendje master classes. Als voorafje werd vrijdagavond een liedrecital gegeven met twee van zijn studenten uit Saarbrücken - Irwin Gage geeft trouwens enkel les aan liedduo's - de sopraan Caroline Melzer en de pianiste Anette Fischer-Lichdi.

FotoDe opkomst was bescheiden met een publiek van ongeveer honderd personen. Ze hadden dan ook het gelukkige idee om het recital op het podium van de Blauwe Zaal te laten doorgaan, met het publiek op de plaats van het koor en de zangeres met haar rug naar de zaal die afgeschermd werd met een reflectiewand. Daardoor werd een quasi-ideale opstelling gerealiseerd voor dit soort recitals en deze is eigenlijk ook te verkiezen voor de reguliere liedrecitals.

Op het programma stonden hoofdzakelijk Brahmsliederen met een blok aan het begin en één aan het einde. Tussenin kwamen nog liederen van Schoenberg en Schubert. Caroline Melzer heeft een prachtige stem die ze perfect onder controle heeft. Maar in het eerste deel van de avond sloeg bij mij de vonk toch niet echt over. Ze zingt met veel aandacht voor legato, de dynamische aanduidingen in de partituur en met een duidelijke uitspraak. Maar ze varieerde weinig haar basisklank waardoor haar tekstinleving (nog) niet is wat ze kon zijn.

Na de pauze veranderde dat echter. Ze lijkt veel meer op haar gemak of vertrouwd met liederen als "Im Frühling", "Herbst" of het wondermooie "Der Winterabend" (inderdaad een seizoensthema). In deze liederen veroorloofde ze zich meer ritmische en interpretatieve vrijheden en kleurde ze haar stem ook meer, wat haar recital ineens een stuk boeiender maakte. Hetzelfde geldt voor Brahms' liederen als "An die Nachtigall", "Ständchen" of het bisnummer "Die Mainacht". Het was een zeer geslaagd recital met twee jonge artiesten om in de gaten te houden...

Vandaag, zaterdag, schoot Irwin Gage in actie in de Kleine Zaal waar hij vier sopranen en twee mezzo's, elk met hun respectievelijke pianist, wegwijs maakte in het liedrepertoire. In tegenstelling tot andere master classes (van zangers als Fischer-Dieskau of Fassbaender) die ik al meegemaakt heb, legde hij heel veel meer de nadruk op de achtergrond en de ideeën van de liederen en het "waarom" van deze of gene muzikale idee. Als pianist geeft hij enkel technische tips aan de pianisten. Aan de zangers legt hij uit welke kleur of expressie hij zoekt en waarom dat zo is, of corrigeert hij uitspraak en frasering. Hij stelt hen ook veel vragen om hen te laten nadenken over de tekst en de muziek. Het is een interessante benadering van een master class, die zeker ook een groter publiek zou kunnen aanspreken.

Publicatie: zaterdag 11 februari 2006 @ 20:13
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Norma in Luik

Twee weken geleden konden we nog een Met-Norma in de cinema zien en gisteren ging een nieuwe productie van Davide Garattini Raimondi in Luik in première. Het was een voorstelling die ten onder ging aan de grootheidswaanzin van één sopraan.

Opera, 20-10-2017 16:45
2 opmerkingen

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
3 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen