ti guarda dal Grande Inquisitor

Der König Kandaules in Luik

Zemlinsky heeft zijn opera Der König Kandaules nooit afgewerkt, omdat de bedscène van het tweede bedrijf te gevoelig zou liggen voor de wereldpremière in New York (waarheen hij eind de jaren '30 gevlucht was). Het heeft tot 1995 geduurd vooraleer ene Anthony Beaumont de partituur vervolledigd heeft voor de première in 1996 aan de Hamburger Staatsoper. De voorstelling in Luik, een co-productie met de Opéra de Nancy et de Lorraine, is dan ook een creatie voor België.

Het verhaal, gebaseerd op "Le roi Candaule" van André Gide, is een sociaal-politieke, psychologische fabel met de nodige symboliek en erotiek. Het gaat over de koning Kandaules die zijn vrouw Nyssia ontsluiert voor de visser Gyges. Met behulp van een onzichtbaarmakende ring, brengt Gyges de nacht door met Nyssia. Nyssia voelt zich verraden en laat de koning vermoorden door Gyges, waarna ze hem tot koning kroont.

Foto

De regisseur Jean-Claude Berutti kennen we nog van diens mooie regie van Dantons Tod acht jaar geleden, ook in Luik. Hij verplaatst de handeling naar het heden. De mannen zijn allemaal gekleed in smoking voor het banket in het koninklijk paleis (met rood tapijt). Om het voyeuristisch karakter van Kandaules nog wat meer in de verf te zetten, maakt hij van de koning een (amateur)fotograaf, die constant foto's neemt van zijn vrouw, Gyges, het vermoorde lichaam van Gyges' vrouw, ...

Het romantische en het post-romantische Duitse repertoire lijkt Werner Van Mechelen goed te liggen. In de rol van Gyges is hij het sterkste element in deze bezetting. Gary Bachlund is een zwakke koning. Als hij niet teveel moet opboksen tegen het orkest (zoals tijdens zijn sterfscène) klinkt het nog aanvaardbaar, maar in de hoogte wordt zijn stem lelijk en schraal en verbruikt hij grote hoeveelheden energie die niet in relatie staan tot het uiteindelijk geproduceerde geluid. Barbara Haveman (Nyssia) blijft een mysterie voor mij. Ze heeft een stem die me niet veel doet en vaak gewoon oninteressant is, bij momenten komt ze vervaarlijk dicht bij krijsen... ik hou mijn hart vast voor als ze volgend jaar in Mefistofele zingt in Luik.

Publicatie: woensdag 1 februari 2006 @ 12:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen